| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
leob VMUG enthousiast

|
Posted: Mon Jun 09, 2008 10:13 am Post subject: HA |
|
|
Hallo ,
Even een vraagje waar ik tegen aanloop , ik heb 6x IBM -blade met 2 cpu
QC ( 48 core totaal dus) met een 140 tal VM's
Zodra het aantal vm-cpu's op een van de ESX-host draaide VM op 4 gezet (dus even een QC-cpu toewijzen aan een vm ) wordt gaat de configured failover capacity van 2 naar 0.
Als het aantal vm-cpu's weer naar 2 gezet wordt gaat de failover capacity weer naar 2.
Ik heb nog lang niet de max van dit cluster bereikt naar mij idee is dit een lic. probleem??
Vgr,
Leo |
|
| Back to top |
|
 |
Bouke Site Admin

|
Posted: Mon Jun 09, 2008 11:17 am Post subject: |
|
|
Welke versie ESXVC gebruik je? Zijn alle patches geinstalleerd? Ik geloof dat er wat bugs waren in ESX/VC waarbij het aantal CPUs niet correct werd gezien. _________________ Bouke Groenescheij | mijn site: www.jume.nl |
|
| Back to top |
|
 |
beerse vMUG Guru

|
Posted: Mon Jun 09, 2008 11:28 am Post subject: Re: HA |
|
|
| leob wrote: | Even een vraagje waar ik tegen aanloop , ik heb 6x IBM -blade met 2 cpu
QC ( 48 core totaal dus) met een 140 tal VM's |
Dus in VMware termen: 12 fysieke CPUs en 48 logische CPUs
| leob wrote: | | Zodra het aantal vm-cpu's op een van de ESX-host draaide VM op 4 gezet (dus even een QC-cpu toewijzen aan een vm ) wordt gaat de configured failover capacity van 2 naar 0. |
Dus een gast op een bepaalde host 4 virtuele cpu's gegeven, waarna de failover capacity naar 0 gaat. Heb je hierbij de virtuele cpu-s ook aan logische cpu's gekoppelt?
| leob wrote: | | Als het aantal vm-cpu's weer naar 2 gezet wordt gaat de failover capacity weer naar 2. |
Dus met 2 virutele cpu's in een gast, verder alles gelijk, is de failover capacity weer 2.
| leob wrote: | | Ik heb nog lang niet de max van dit cluster bereikt naar mij idee is dit een lic. probleem?? |
Nee, een licentie probleem is het niet. De meeste VMware licenties zijn gekoppeld aan de fysieke cpu's, meer niet.
Waarschijnlijk heb je bij het uitdelen van de 4 cpu's aan 1 gast een dusdanige configuratie gemaakt dat die op geen van de andere hosts kon draaien. Dan is voor die gast geen failover capacity en dus ook niet voor het hele systeem. Dat kan bijvoorbeeld omdat je op de andere hosts virtuele cpu's (==gasten) gekoppeld aan logische cpu's (==cores), waardoor er geen ruimte is voor 1 gast met 4 virtuele cpu's. _________________ "Make it as simple as possible, not simpler" (A. Einstein ?)
Maak het zo simpel mogelijk, niet simpeler. |
|
| Back to top |
|
 |
Gabrie vMUG Guru

|
Posted: Mon Jun 09, 2008 13:55 pm Post subject: |
|
|
HA berekent de benodigde failover capaciteit als volgt:
Host 1 - 12 VMs.
Pak van die host de VM met meeste MHZ toegewezen op dat moment. Kijk nu of je over de andere ESX hosts, 12x deze cpu capaciteit kwijt kunt.
Voor memory wordt dit ook nog eens gedaan.
Dus als je nu een VM met 4 cpu's hebt en die staan op 1800Mhz te stampen, dan moet je 4x1800Mhz x aantal VMs van die host, kwijt kunnen op de andere hosts.
Zo heb ik het tenminste begrepen van iemand van VMware zelf.
Gabrie _________________ http://www.GabesVirtualWorld.com |
|
| Back to top |
|
 |
beerse vMUG Guru

|
Posted: Tue Jun 10, 2008 9:02 am Post subject: |
|
|
| Gabrie wrote: | HA berekent de benodigde failover capaciteit als volgt:
Host 1 - 12 VMs.
Pak van die host de VM met meeste MHZ toegewezen op dat moment. Kijk nu of je over de andere ESX hosts, 12x deze cpu capaciteit kwijt kunt.
Dus als je nu een VM met 4 cpu's hebt en die staan op 1800Mhz te stampen, dan moet je 4x1800Mhz x aantal VMs van die host, kwijt kunnen op de andere hosts. |
Bijna goed: Iedere gast moet op zich zelf op 1 andere host terecht kunnen. Heb je bijvoorbeeld 1 host met 8 logische cpus en verder alleen hosts met 4 logische cpus, en je maakt op de 8-cpu host een gast aan met 4 virtuele cpu-s, dan kan die gast niet naar een andere host, gewoon omdat die andere hosts dat niet aan kunnen.
Ook heeft het mogelijk met de mannier van verdelen en berekenen te maken: Als je op de host met de grote gast nog een aantal kleine gasten hebt draaien en bij het berekenen worden eerst de kleine gasten verdeelt, dan is er mogelijk geen ruimte meer op 1 host voor de grote gast. _________________ "Make it as simple as possible, not simpler" (A. Einstein ?)
|
| Back to top |
|
 |
Gabrie vMUG Guru

|
Posted: Tue Jun 10, 2008 9:08 am Post subject: |
|
|
| beerse wrote: | | Gabrie wrote: | HA berekent de benodigde failover capaciteit als volgt:
Host 1 - 12 VMs.
Dus als je nu een VM met 4 cpu's hebt en die staan op 1800Mhz te stampen, dan moet je 4x1800Mhz x aantal VMs van die host, kwijt kunnen op de andere hosts. |
Bijna goed: Iedere gast moet op zich zelf op 1 andere host terecht kunnen. Heb je bijvoorbeeld 1 host met 8 logische cpus en verder alleen hosts met 4 logische cpus, en je maakt op de 8-cpu host een gast aan met 4 virtuele cpu-s, dan kan die gast niet naar een andere host, gewoon omdat die andere hosts dat niet aan kunnen.
Ook heeft het mogelijk met de mannier van verdelen en berekenen te maken: Als je op de host met de grote gast nog een aantal kleine gasten hebt draaien en bij het berekenen worden eerst de kleine gasten verdeelt, dan is er mogelijk geen ruimte meer op 1 host voor de grote gast. |
Mij verbaasde het antwoord van VMware ook, maar het is dus NIET per VM. Wat ik bedoel:
- Host 1: 4 VMs van elk 1 cpu, VM1 gebruikt nu 1Ghz, VM2 1,8Ghz, VM3 0,6Ghz en VM4 2Ghz. Dan zal HA proberen of er 4x een 2Ghz VM over de rest van het cluster geplaatst kan worden.
Zelfde doet ie ook voor memory. Dus hij bekijkt dan ook weer welke VM op dat moment meeste usage heeft.
Ik snap trouwens niet wat je met jouw voorbeeld bedoeld. Een 4cpu VM zou niet op een 4cpu host geplaatst kunnen worden???
|
| Back to top |
|
 |
beerse vMUG Guru

|
Posted: Tue Jun 10, 2008 9:17 am Post subject: |
|
|
Misschien wordt ik wat oud. Op esx 2.x draait de service-console op cpu nummer 0. Op die cpu moet je geen gast draaien met meer dan 1 virtuele cpu. Als je op een host met 4 logische cpu's een gast wil draaien met 4 virtuele cpus, zit je automatisch met een multi-cpu-gast op cpu-0.
Hoet dat met ESX 3.x zit heb ik niet helemaal scherp, de service-console zou op meerdere cpu-s kunnen draaien maar op een host met 4 logische cpu-s en een gast met 4 virtuele cpu-s zit dus gegarandeerd op de zelfde cpu als de service console ongeacht waar die op draait. Dan heb je dus de zelfde (performance) problemen als in de esx-2 situatie hierboven... _________________ "Make it as simple as possible, not simpler" (A. Einstein ?)
|
| Back to top |
|
 |
Gabrie vMUG Guru

|
Posted: Tue Jun 10, 2008 9:21 am Post subject: |
|
|
| beerse wrote: | Misschien wordt ik wat oud. Op esx 2.x draait de service-console op cpu nummer 0. Op die cpu moet je geen gast draaien met meer dan 1 virtuele cpu. Als je op een host met 4 logische cpu's een gast wil draaien met 4 virtuele cpus, zit je automatisch met een multi-cpu-gast op cpu-0.
Hoet dat met ESX 3.x zit heb ik niet helemaal scherp, de service-console zou op meerdere cpu-s kunnen draaien maar op een host met 4 logische cpu-s en een gast met 4 virtuele cpu-s zit dus gegarandeerd op de zelfde cpu als de service console ongeacht waar die op draait. Dan heb je dus de zelfde (performance) problemen als in de esx-2 situatie hierboven... |
Ok, maar da's geen reden voor HA om hem niet mee te tellen. Bovendien, COS draait toch gewoon als een VM mee en wordt in de berekening mee genomen. En omdat het om MHZ gaat en niet om CPUs (mits mijn stelling correct is), kan die 4x 500MHz er makkelijk bij.
Ik ga toch eens zoeken naar wat concrete info over die HA berekening. _________________ http://www.GabesVirtualWorld.com |
|
| Back to top |
|
 |
leob VMUG enthousiast

|
Posted: Tue Jun 10, 2008 10:06 am Post subject: |
|
|
Als eerst dank jullie voor de antwoorden,
Bouke : ik gebruik ESX-VC 2.5 en alle patches zijn geupdate en de VC
draaid buiten de cluster op eigen hardware.
Beers : Nee , er is geen koppeling van Vcpu en Lcpu.
(uitdelen cpu's)
Dat is juist het gekke mijn host zijn kwa hardware gelijk..
Gabrie :Als ik kijk naar de cluster kwa belasting zou het toch moeten
kunnen , 1Lcpu (QC)= 4X 2,3 GHz=9,2 - 0.9=8,3 GHz te
gebruiken voor een 4Vcpu VM.
Maar even terug naar het probleem , een VM met 4 vcpu kan dus niet op
48 core cluster?
Vgr,
Leo |
|
| Back to top |
|
 |
Gabrie vMUG Guru

|
Posted: Tue Jun 10, 2008 10:54 am Post subject: |
|
|
| leob wrote: | Als eerst dank jullie voor de antwoorden,
Gabrie :Als ik kijk naar de cluster kwa belasting zou het toch moeten
kunnen , 1Lcpu (QC)= 4X 2,3 GHz=9,2 - 0.9=8,3 GHz te
gebruiken voor een 4Vcpu VM.
Maar even terug naar het probleem , een VM met 4 vcpu kan dus niet op
48 core cluster?
Vgr,
Leo |
4 vcpu op een 48core cluster zou geen probleem moeten zijn (wel zorgen dat je minimaal 4 cores op 1 host hebt, maar dat heb je in jouw geval).
Je zegt 8,3Ghz te gebruiken voor een 4vcpu VM, maar is er op 1 host op dit moment 8,3Ghz beschikbaar? Dit is natuurlijk afhankelijk van de belasting van de andere VMs.
|
| Back to top |
|
 |
Gabrie vMUG Guru

|
|
| Back to top |
|
 |
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum
|