Banner
homenieuwsartikelenfoto´sdownloads & linksforumvmug event 2009vmworld
the Dutch VMware User Group: Forums

www.vmug.nl :: View topic - Probleem: ESX klaagt on licenses, zelfs in evaluation mode.
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Probleem: ESX klaagt on licenses, zelfs in evaluation mode.
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Post new topic   Reply to topic    www.vmug.nl Forum Index -> Algemeen ESX 3.x / VC 2.x
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Viktorious
Site Admin
Site Admin

PostPosted: Tue Aug 12, 2008 10:51 am    Post subject: Reply with quote

Goede opmerking, let allemaal even op het volgende:
yomark wrote:

NTP uitzetten en datum terugzetten(wat de workarround is op dit moment) is wat mij betreft geen optie in verband met de tijdsynchronisatie met de hosts(die we overigens niet gebruiken voor zover ik het heb ingesteld, maar weet het niet zeker voor alle VM's).

Mijn ervaring is inmiddels: Wees ZEER voorzichtig met meteen nieuwe updates uitrollen in productie. Dit soort gekkigheid heeft al eens eerder plaats gevonden, wacht gewoon een paar weken indien je niet per se op de nieuwe functionaliteit zit te wachten!
rvink
VMUG enthousiast
VMUG enthousiast

PostPosted: Tue Aug 12, 2008 11:06 am    Post subject: Reply with quote

Hier word ik niet vrolijk van Sad

gelukkig nog nix gepatched Laughing
Back to top
View user's profile
Tomas
vMUG Guru
vMUG Guru

PostPosted: Tue Aug 12, 2008 11:25 am    Post subject: Reply with quote

Viktorious wrote:
yomark wrote:

NTP uitzetten en datum terugzetten(wat de workarround is op dit moment) is wat mij betreft geen optie in verband met de tijdsynchronisatie met de hosts(die we overigens niet gebruiken voor zover ik het heb ingesteld, maar weet het niet zeker voor alle VM's).

Mijn ervaring is inmiddels: Wees ZEER voorzichtig met meteen nieuwe updates uitrollen in productie. Dit soort gekkigheid heeft al eens eerder plaats gevonden, wacht gewoon een paar weken indien je niet per se op de nieuwe functionaliteit zit te wachten!

De update is amper 18 dagen oud. De gemiddelde systeembeheerder weet toch dat je updates pas moet installeren nadat deze zeker een paar maanden uit zijn, zeker wanneer dit productieomgevingen betreft en ook wanneer het een major release is.

Veel grote bedrijven wachten minimaal 6 maanden voordat er een update wordt geinstalleerd.
Esxi_User
Newbie
Newbie

PostPosted: Tue Aug 12, 2008 11:33 am    Post subject: Reply with quote

rvink wrote:
Hier word ik niet vrolijk van Sad

gelukkig nog nix gepatched Laughing

Hier word niemand Vrolijk van Ronnie, gelukkig hebben wij het zelf niet draaien maar ik ken wel een klant noemen van ons die het wel gebruikt. Dus ik zeg al... NIET BOOTEN!!!
Back to top
View user's profile
Cheese_man
VMUG enthousiast
VMUG enthousiast

PostPosted: Tue Aug 12, 2008 11:54 am    Post subject: Reply with quote

Helaas ook te veel tijd gehad en een belangrijke les geleerd.... Met andere programma's wachten we wel langer dan een krappe 18 dagen. Echter leek er weinig extra's mis te zijn met deze versie en waren de eerste reacties dermate positief, dat ik overstag ben gegaan.

Ik heb nog niet getest of we hier ook niets op kunnen starten/vmotionen. Maar ik ga ervan uit dat hier hetzelfde geldt als bij alle andere gelukkigen.

Wat ontzettend slordig trouwens dat er een licentiebug inkruipt. Een bug in nieuwe functionaliteit kan ik me nog voorstellen, maar dit soort akties mogen natuurlijk nooit meer voorkomen.

Ik heb DRS op manueel gezet en ik hoop dat we tot de fix niets meer hoeven te herstarten dan wel vmotionen.

Ik had trouwens gisteren al op mijn client een probleem dat de updatemanager plug in steeds ontkoppelde? Ik dacht dat het een probleem op mijn computer zou zijn oid, maar gezien dit probleem...zou het denkbaar zijn dat het er mee te maken heeft? Hebben meerdere mensen daar last van gehad?

NTP uitzetten zou theoretisch nog kunnen aangezien de domeincontroler gewoon zelf naar een externe ntp bron kijkt (zelfde als de drie hosts). Weet iemand trouwens of bij een Vmotion de time van de host wordt ingeschoten? Of alleen het verschil in tijd tussen de twee hosts?
Back to top
View user's profile
yomark
VMUG Guru Wannabee
VMUG Guru Wannabee

PostPosted: Tue Aug 12, 2008 12:02 pm    Post subject: Reply with quote

Tomas wrote:
Veel grote bedrijven wachten minimaal 6 maanden voordat er een update wordt geinstalleerd.

Dat klopt Tomas, toch moeten security patches wel geinstalleerd zijn, en ook daarmee kunnen problemen optreden.

Het probleem is dat je zo langzamerhand toch wel "wil" gaan migreren naar ESX 3.5 nu als je nog 3.0x draait.
3.5 en 3.5u1 hebben naar mijn mening zoveel probleempjes(en daarmee patches) dat dat ook niet echt aan te bevelen is.
u2 heb ik vrij grondig getest en leek het uitstekend te doen(ook in combinatie met de HP management agent die pas supported is in u2 volgens mij).

Overigens is het zo dat een probleem als dit(datum afhankelijk) ook na een half jaar kan optreden. Hoe dan ook ben je als Beheerder/Consultant altijd de sigaar, dat blijkt wel weer. Smile
Back to top
View user's profile
alphenit
vMUG Guru
vMUG Guru

PostPosted: Tue Aug 12, 2008 13:25 pm    Post subject: Reply with quote

6 maanden wachten...het is toch geen Microsoft???

VMWare heeft (HAD in ieder geval) de reputatie dat je updates zonder al te veel pijn redelijk rap in je prod omgeving kon uitrollen. Van die reputatie is inmiddels weinig overgebleven.

En dan nog een licensing bug nb iets wat helemaal NOOIT mag voorkomen..ik dacht dat MS met Terminal Server hier patent op had..?

Plus dat je niet altijd de keus hebt om te wachten. Ik heb sinds de nieuwe install naar ESX 3.5 Upd1 en VC Upd 1 last van vm's die zomaar meer resources gaan vreten (staat ergens in een KB beschreven) dan moet het toch niet zo zijn dat ik 6 maanden moet wachten om te kijken of de eventuele fix, de andere fix om zeep helpt..?

VMWare get your act together..!
View user's profile Visit poster's website
Tomas
vMUG Guru
vMUG Guru

PostPosted: Tue Aug 12, 2008 13:43 pm    Post subject: Reply with quote

alphenit wrote:
6 maanden wachten...het is toch geen Microsoft???

........dan moet het toch niet zo zijn dat ik 6 maanden moet wachten om te kijken of de eventuele fix, de andere fix om zeep helpt..?

VMWare get your act together..!

We praten hier natuurlijk niet over een fix maar over een update.
En dat is natuurlijk wel een groot verschil.

Daarnaast is het zo dat vmware kan testen wat hij wil, maar dat de echte test pas komt wanneer de update live gaat. En dat is de reden waarom beheerders van een productieomgeving nooit meteen updates installeren.
Ze wachten eerst de reallife tests af.
xchello
VMUG enthousiast
VMUG enthousiast

PostPosted: Tue Aug 12, 2008 13:56 pm    Post subject: Problemen met update 2 Reply with quote

Wij hebben inmiddels al een aantal klanten gemigreerd naar 3.5 Update 2 en lopen tegen meerdere problemen aan. Vorige week een site met 14 ESX Servers allemaal identiek en fresh geinstalleerd, alles werkte behalve HA! VMware support gebeld en na 3,5 uur meekijken en checken kwam het verlossende antwoord, tijdens de configuratie waren hoofdletters gebruikt. (pESX01 etc.) en dat wordt niet meer ondersteund.

Op mijn vraag dat het bij diverse andere klanten wel werkt kon de engineer (die mij trouwens uitstekend heeft geholpen) geen antwoord geven. Nu dit probleem......hmmmmm....

Ook vreemd dat er trouwens niks op de vmware homepage staat....
Back to top
xchello
VMUG enthousiast
VMUG enthousiast

PostPosted: Tue Aug 12, 2008 13:59 pm    Post subject: Reply with quote

Niet helemaal mee eens. Probeer nu maar bij een nieuwe klant een installatie te doen. Je kunt alleen nog maar (nu even niet Very Happy ) update 2 downloaden....

Tomas wrote:
Viktorious wrote:
yomark wrote:

De update is amper 18 dagen oud. De gemiddelde systeembeheerder weet toch dat je updates pas moet installeren nadat deze zeker een paar maanden uit zijn, zeker wanneer dit productieomgevingen betreft en ook wanneer het een major release is.

Back to top
Viktorious
Site Admin
Site Admin

PostPosted: Tue Aug 12, 2008 14:09 pm    Post subject: Reply with quote

xchello wrote:
Niet helemaal mee eens. Probeer nu maar bij een nieuwe klant een installatie te doen. Je kunt alleen nog maar (nu even niet Very Happy ) update 2 downloaden....

Volgens mij zijn oudere versies ook gewoon nog van de VMware site af te halen...no problemo....
alphenit
vMUG Guru
vMUG Guru

PostPosted: Tue Aug 12, 2008 14:10 pm    Post subject: Reply with quote

Tomas wrote:

We praten hier natuurlijk niet over een fix maar over een update.
En dat is natuurlijk wel een groot verschil.

Daarnaast is het zo dat vmware kan testen wat hij wil, maar dat de echte test pas komt wanneer de update live gaat. En dat is de reden waarom beheerders van een productieomgeving nooit meteen updates installeren.
Ze wachten eerst de reallife tests af.

In een update zitten toch ook fixes..? daar heb IK het over..
Enne wie gaat die "reallife" testen uitvoeren wanneer beheerders geen updates installen? Wink
Tomas
vMUG Guru
vMUG Guru

PostPosted: Tue Aug 12, 2008 14:17 pm    Post subject: Reply with quote

tja dat zijn de early adaptors, of inderdaad diegene die een clean install doen. Wink
rAmsY
vMUG Guru
vMUG Guru

PostPosted: Tue Aug 12, 2008 14:49 pm    Post subject: Reply with quote

Ben zeer benieuwd naar de UPDATE (3) voor morgenvroeg.....!!!???
Back to top
View user's profile Send e-mail Visit poster's website
t029248
Newbie
Newbie

PostPosted: Tue Aug 12, 2008 18:25 pm    Post subject: Reply with quote

rAmsY wrote:
Ben zeer benieuwd naar de UPDATE (3) voor morgenvroeg.....!!!???

Als het een nieuwe Iso U3 is kan je die dan gewoon over je 3i heeninstalleren zonder de VMFSen te beschadigen??
Back to top
View user's profile
Post new topic   Reply to topic    www.vmug.nl Forum Index -> Algemeen ESX 3.x / VC 2.x All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Page 2 of 5

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum