| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Itanium VMUG Guru Wannabee

|
Posted: Mon Jun 16, 2008 14:41 pm Post subject: Partition Alignment |
|
|
Weet iemand hoe ik partities op een eenvoudige en snelle manier kan alingnen? Bij de het Alingnen met dispart moet de partitie leeg zijn. Ik zoek een tool die het kan zonder dat de partitie leeg hoeft te zijn.
Weet iemand een snelle mogelijkheid en ook voor de OS partitie trouwens |
|
| Back to top |
|
 |
Gabrie vMUG Guru

|
Posted: Tue Jun 17, 2008 7:52 am Post subject: Re: Partition Alignment |
|
|
| Itanium wrote: | Weet iemand hoe ik partities op een eenvoudige en snelle manier kan alingnen? Bij de het Alingnen met dispart moet de partitie leeg zijn. Ik zoek een tool die het kan zonder dat de partitie leeg hoeft te zijn.
Denk dat je dat in de richting van partition magic of zo moet gaan kijken. Maar is het niet makkelijker om een lege disk aan te maken, te allignen en dan de data over te halen?
VMware heeft er een pdf over genaamd: "Recommendations for Aligning VMFS Partitions", maar ook alleen met lege disken.
Gabrie _________________ http://www.GabesVirtualWorld.com |
|
| Back to top |
|
 |
remonlam vMUG Guru

|
Posted: Tue Jun 17, 2008 8:11 am Post subject: |
|
|
Is het überhaupt wel mogelijk om dit aan te passen als er data op een disk staat?
Tevens lijkt het me als je voor dat je dit wijzigt een image maakt van de disk, en deze na de wijziging weer terug zet, de alignment weer terug is gezet zoals deze oorspronkelijk was.
Of zie ik het nu niet goed… |
|
| Back to top |
|
 |

|
Posted: Tue Jun 17, 2008 11:31 am Post subject: Re: Partition Alignment |
|
|
| Gabrie wrote: | | Itanium wrote: | Weet iemand hoe ik partities op een eenvoudige en snelle manier kan alingnen? Bij de het Alingnen met dispart moet de partitie leeg zijn. Ik zoek een tool die het kan zonder dat de partitie leeg hoeft te zijn.
Denk dat je dat in de richting van partition magic of zo moet gaan kijken. Maar is het niet makkelijker om een lege disk aan te maken, te allignen en dan de data over te halen?
VMware heeft er een pdf over genaamd: "Recommendations for Aligning VMFS Partitions", maar ook alleen met lege disken.
Gabrie |
Het is makkelijker om een lege disk aan te maken, maar ik had het meer over een disk met inhoud zoals een database server met performance problemen. Dan wil ik niet zomaar data van de ene disk naar de andere kopieren. |
|
| Back to top |
|
 |
Bouke Site Admin

|
Posted: Tue Jun 17, 2008 12:18 pm Post subject: |
|
|
Hoe dan ook: als er data op je schijf staat dan moet elk blokje worden opgeschoven. Kopieren of tools gebruiken als partitionmagic - het duurt allemaal lang. _________________ Bouke Groenescheij | mijn site: www.jume.nl |
|
| Back to top |
|
 |
Gabrie vMUG Guru

|
Posted: Tue Jun 17, 2008 12:21 pm Post subject: Re: Partition Alignment |
|
|
| Itanium wrote: | | Gabrie wrote: | | Itanium wrote: | Weet iemand hoe ik partities op een eenvoudige en snelle manier kan alingnen? Bij de het Alingnen met dispart moet de partitie leeg zijn. Ik zoek een tool die het kan zonder dat de partitie leeg hoeft te zijn.
Gabrie |
Het is makkelijker om een lege disk aan te maken, maar ik had het meer over een disk met inhoud zoals een database server met performance problemen. Dan wil ik niet zomaar data van de ene disk naar de andere kopieren. |
Database met performance problemen? Ik zou dan de disk alignment echt als laatste trouble shoot stap doen. Het is zeker dat alignment performance impact heeft, maar dit varieert enorm. Zijn er niet op andere punten makkelijker performance winst te halen? Meer RAM? Dedicated ram voor het SQL proces? Meer cpu's???
Ga trouwens niks wijzigen zonder eerst via performance metingen echt aan te kunnen geven dat je op de juiste plek aan het sleutelen bent.
|
| Back to top |
|
 |
Bouke Site Admin

|
Posted: Tue Jun 17, 2008 12:33 pm Post subject: |
|
|
Precies, hoe hoog is je ready time en je daadwerkelijke disk IO? Hoeveel vCPUs heeft deze VM en draai je nog meer VMs die hoge disk IO doen. Al gechecked of er geen SAN failovers plaatsvinden of wellicht path trashing. Is het alleen deze VM of ook andere VMs die performance problemen hebben.
Disk alignment is meer een tweak waar je een paar procent kunt winnen afhankelijk van je systeem, maar meestal ligt het knelpunt ergens anders. _________________ Bouke Groenescheij | mijn site: www.jume.nl |
|
| Back to top |
|
 |
bjornb vMUG Guru

|
Posted: Tue Jun 17, 2008 18:44 pm Post subject: |
|
|
lege disken en alignment heb ik nog niet gezien.
wij doen het alignen standaard wel en dmv van een scriptje die een testbestandje inleest.
verder zou ik ook het advies van gabe en bouke volgens, eerst goed monitoren waar het probleem zit dmv cpu ready tijd etc.
sowieso niet zomaar als een wildeman meerdere virtuele cpu's toekennen aangezien dit alleen maar averechts kan gaan werken. _________________ blogging: www.bjornbats.nl
twitter: http://twitter.com/bjornbats
company: www.4virtualization.nl |
|
| Back to top |
|
 |
ChrisR vMUG Guru

|
Posted: Wed Jun 18, 2008 22:11 pm Post subject: |
|
|
Om wat dieper te monitoren op vmdk niveau moet je eens naad dit commando kijken: /usr/lib/vmware/bin/vscsiStats.
voor iets meer uitleg: http://verbeiren.blogspot.com/2008/03/vmware-vscsistats-measuring-at-virtual.html
in het kort:
start de meting met vscsiStats -s
Wacht een tijdje, laat bij voorkeur wat dingen lopen die nu als "langzaam" worden aangemerkt.
bekijk de stats met: vscsiStats -w <worldID> -p ioLength
Dit levert een histogram op zodat je makkelijk kunt zien of er afwijkende IO lengtes voorkomen die wijzen op misalignment.
op het monitoren te stoppen: vscsiStats -x
wel steeds ff het hele pad ervoor tikken, deze binary staat in de standaard search paths.
oja: world id opvragen doe je met vm-support -x |
|
| Back to top |
|
 |

|
Posted: Thu Jun 19, 2008 11:32 am Post subject: |
|
|
Er draaien meerdere VM op een host. De klant wil zoveel mogelijk CPU hebben, maar volgens mij is dat niet de oplossing. In het performance document van VMware staat dat meer CPU's toekennen alleen zinvol is als de applicatie ervoor is geschreven. Als een applicatie daar niet mee overweg kan dan is niet zinvol. Hyperthreading staat op de host wel aan.
In de configuratie van de SAN storage zie ik wel dat de dat er maar van 1 pad gebruik gemaakt wordt. In de vorige versie van ESX kon je dat via 2 paden laten lopen maar in de huidge versie (3.02) waarmee wij werken zie ik alleen Active en Passive staan.
@ChrisR
Ik ga die vScsiStats uitproberen.
Ik gebruik Iometer als performancemeting tool. |
|
| Back to top |
|
 |
Gabrie vMUG Guru

|
Posted: Thu Jun 19, 2008 11:57 am Post subject: |
|
|
| Itanium wrote: | Er draaien meerdere VM op een host. De klant wil zoveel mogelijk CPU hebben, maar volgens mij is dat niet de oplossing. In het performance document van VMware staat dat meer CPU's toekennen alleen zinvol is als de applicatie ervoor is geschreven. Als een applicatie daar niet mee overweg kan dan is niet zinvol. Hyperthreading staat op de host wel aan.
In de configuratie van de SAN storage zie ik wel dat de dat er maar van 1 pad gebruik gemaakt wordt. In de vorige versie van ESX kon je dat via 2 paden laten lopen maar in de huidge versie (3.02) waarmee wij werken zie ik alleen Active en Passive staan.
@ChrisR
Maar heb je nu al echt een knelpunt??? Wat zie je nu dan duidelijk gebeuren??? _________________ http://www.GabesVirtualWorld.com |
|
| Back to top |
|
 |

|
Posted: Thu Jun 19, 2008 15:25 pm Post subject: |
|
|
| Gabrie wrote: | | Itanium wrote: | Er draaien meerdere VM op een host. De klant wil zoveel mogelijk CPU hebben, maar volgens mij is dat niet de oplossing. In het performance document van VMware staat dat meer CPU's toekennen alleen zinvol is als de applicatie ervoor is geschreven. Als een applicatie daar niet mee overweg kan dan is niet zinvol. Hyperthreading staat op de host wel aan.
@ChrisR
Maar heb je nu al echt een knelpunt??? Wat zie je nu dan duidelijk gebeuren??? |
De backup loopt van 50 gig lokaal neemt al meer dan 10 uur in beslag.
Met Lokaal bedoel ik backup van de ene disk naar de andere. |
|
| Back to top |
|
 |
Gabrie vMUG Guru

|
Posted: Thu Jun 19, 2008 16:23 pm Post subject: |
|
|
| Itanium wrote: | | Gabrie wrote: | | Itanium wrote: | Er draaien meerdere VM op een host. De klant wil zoveel mogelijk CPU hebben, maar volgens mij is dat niet de oplossing. In het performance document van VMware staat dat meer CPU's toekennen alleen zinvol is als de applicatie ervoor is geschreven. Als een applicatie daar niet mee overweg kan dan is niet zinvol. Hyperthreading staat op de host wel aan.
@ChrisR
Maar heb je nu al echt een knelpunt??? Wat zie je nu dan duidelijk gebeuren??? |
Bedoel je van de database disk naar een lege disk, dus beide Windows disken in een VMDK?
En liggen beide disken op het zelfde vmfs volume? Of andere LUNs?
Waar ligt de database, waar de transaction logs, waar de backupdisk?
|
| Back to top |
|
 |

|
Posted: Mon Jun 30, 2008 13:02 pm Post subject: |
|
|
| Gabrie wrote: | | Itanium wrote: | | Gabrie wrote: | | Itanium wrote: | Er draaien meerdere VM op een host. De klant wil zoveel mogelijk CPU hebben, maar volgens mij is dat niet de oplossing. In het performance document van VMware staat dat meer CPU's toekennen alleen zinvol is als de applicatie ervoor is geschreven. Als een applicatie daar niet mee overweg kan dan is niet zinvol. Hyperthreading staat op de host wel aan.
@ChrisR
Bedoel je van de database disk naar een lege disk, dus beide Windows disken in een VMDK?
En liggen beide disken op het zelfde vmfs volume? Of andere LUNs?
Waar ligt de database, waar de transaction logs, waar de backupdisk?
Gabrie | alle disken liggen op dezelfde VMFS volume. Dus dezelfde LUN. De database is een VMDK (virtuele disk), de transaction logs is ook een aparte virtuele schijf en de backupdisk ook. |
|
| Back to top |
|
 |
pieter vMUG Guru

|
Posted: Thu Jul 17, 2008 15:41 pm Post subject: |
|
|
| ChrisR wrote: |
bekijk de stats met: vscsiStats -w <worldID> -p ioLength
Dit levert een histogram op zodat je makkelijk kunt zien of er afwijkende IO lengtes voorkomen die wijzen op misalignment.
|
Hoe bekijk je de stats, waar staat dat histogram? Ik voer het commando uit op esx3.5 en dan krijg ik gewoon de prompt terug. |
|
| Back to top |
|
 |
|