Banner
homenieuwsartikelenfoto'svmug tvdownloads & linksforumcustomer councilvmug event 2012vmworld
Banner Banner
Het is nu di mei 21, 2013 15:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: VM performance probleem
BerichtGeplaatst: zo aug 27, 2006 15:35 pm 
Newbie
Newbie

Hallo Esx gebruikers,

Allereerst wil ik jullie complimenteren met dit uiterst leerzaam forum. Ik kwam het forum tegen doordat ik via google een esx-probleem zocht, waarna ik de nodige uurtjes heb zitten lezen:-) Bedankt daarvoor!

Nu wat betreft een probleem dat zich voordoet op 1 van mijn ESX machines. Het betreft een Compaq ML370G3 met 12 Gb intern, 2x 2,8Ghz / 400 Mhz FSB CPU's, 6x 147 Gb SCSI drives in raid 0+1 en de esx installatie + SWAP op een 32Gb SCSI drive rechtstreeks op de onboard SCSI bus.

Op deze machine draaien op dit moment 8 VM's, allemaal W3k STD machines. Hiervan geeft 1 machine problemen. Via esxtop is te zien dat de %READY waarde bijna continue even hoog is dan de %USED waarde.
zie hieronder:
Afbeelding

Mijn vraag is; waar kan dit aan liggen en hoe eventueel op te lossen?
Op deze VM draait SAP solution manager. Op een andere VM op deze server draait SAP All-in-One, deze geeft dus geen problemen. Enige verschil tussen deze 2 servers; op de probleem-VM draait SQL2005 als databaseengine, op de andere SQL2000

Alle machines draaien met de standaard shares/affinity enz. aangezien ik geen ervaring heb met het juist tunen van deze zaken.

Bedankt alvast voor het meedenken!

Frans

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo aug 27, 2006 20:07 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

Hoe is de problematische VM verder ingericht? Heeft hij misschien 2 vCPU's toegewezen gekregen bijvoorbeeld?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma aug 28, 2006 13:46 pm 
Newbie
Newbie

Nee, alle machines hebben 1 vCPU. Qua overige virtuele hardware hetzelfde als het andere SAP systeem, 4 HD's, 2 GB geheugen en 2 NICs (vmxnet)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma aug 28, 2006 16:44 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

Heb je al eens met de resource settings gespeeld? heb je deze VM bijvoorbeeld al eens meer CPU Shares aan deze VM gegeven of eventueel zelfs een gegarandeerd percentage van een CPU?

Zie je dan verschil, of blijft het exact hetzelfde?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 30, 2006 13:57 pm 
Newbie
Newbie

Ik heb de betreffende VM naar een andere ESX machine verplaatst (zelfde hardware). Het probleem deed zich in mindere mate voor, maar ook op die machine 'gebruikte' de server meer resources continue dan de rest. (op deze server draaien maar 3 VM's). %READY schommelde tussen 4 en 7.
Ik heb de CPU shares op 3000 gezet, nu komt de %READY niet meer boven de 2 uit, net als de andere 3 VM's)

Ik blijf het vaag vinden dat deze server meer resources vraagt dan een vergelijkbare server. Wellicht heeft het iets te maken met de laatste SAP versies in combinatie met SQL2005. In de komende weken worden er nog 2 SAP systemen geinstalleerd met deze laatste versies (R/3 en BW). Ik hou jullie op de hoogte hoe deze machines performen.

Groet,

Frans

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 31, 2006 9:14 am 
Site Admin
Site Admin

Zou je kunnen onderzoeken of je VM veel kernel tijd gebruikt? Je kunt dat redelijk snel zien in de task manager, tabblad performance, optie 'View', 'Show Kernel Times'...

Goed om te horen dat de VMUG bevalt!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 31, 2006 11:18 am 
Newbie
Newbie

Hoi Bouke,

Niets bijzonders, deze loopt bijna continue gelijk met de processor tijd en schommelt tussen de 4 en 10%. Ik heb ook even gekeken op de andere SAP machine, daar is dit ook zo...

Wat me nu ineens opvalt is dat de console een hoge %READY tijd heeft op de machine waar ik deze VM op draai. (tussen de 4 en 8, terwijl de 4 VM's niet boven de 2 uitkomen) Geeft dit aan dat de console te weinig resources heeft? Ik draai op deze HP machines hp insight manager + VMM agents, wellicht dat het daarmee te maken heeft? Ook valt me op dat, wanneer ik de MUI open heb staan, en ik zit op een VM via de vmware console, dat wanneer de console zich ververst de VM even 'bevriest', de muis staat dan even stil..

Frans

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]