Banner
homenieuwsartikelenfoto'svmug tvdownloads & linksforumcustomer councilvmug event 2012vmworld
Banner Banner
Het is nu zo mei 26, 2013 10:06 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 78 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Qnap TS-809U-RP
BerichtGeplaatst: di maart 31, 2009 11:49 am 
VMUG enthousiast
VMUG enthousiast

Dames en heren,

Even een vraagje omtrent een oplossing om een volledige esx omgeving te maken.

Omdat echte San's vreselijk duur zijn/kunnen worden had ik een qnap TS-809U-RP op het oog.

Wij als onderwijsinstelling krijgen korting op de vmware software dus word het wel intresant.

Maar nu de vraag. de TS-809U-RP kan iscsi aan. is dat systeem universeel zodat vmware 3.5 er gewoon mee werkt of zeggen jullie dat het niet verstandig is. de schijven worden in raid 5+spare geplaatst

het hele zwikkie moet worden aangestuurd door 2x dl380 met quadcore 2.6ghz en 8gb ram.

graag jullie mening.

hou wel in het oog dat het enigszins een low budget oplossing moet worden.

alvast bedankt

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 31, 2009 12:44 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

Met een nieuwe software versie op de TS-809U-RP versie 2.1.4 Build 0317 van datum 2009/3/20

[iSCSI] Fix the LUN issue which will caused the volumes can't be recognized correctly in VMware ESX

Zie: http://www.qnap.com/download_detail.asp ... e=Firmware

Zal gewoon moeten werken, qua performance heb ik geen ervaring met het apparaat.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 31, 2009 12:50 pm 
VMUG enthousiast
VMUG enthousiast

sdaems schreef:
Met een nieuwe software versie op de TS-809U-RP versie 2.1.4 Build 0317 van datum 2009/3/20

[iSCSI] Fix the LUN issue which will caused the volumes can't be recognized correctly in VMware ESX

Zie: http://www.qnap.com/download_detail.asp ... e=Firmware

Zal gewoon moeten werken, qua performance heb ik geen ervaring met het apparaat.

theoretisch gezien zou het dus zonder probleem moeten werken. iscsi = iscsi dus gewoon net zoals alle andere apperaten.

ik ga er wel een beetje vanuit dat de performance goed genoeg moet wezen om gewoon de boel te virtualiseren en stabiel en vlot genoeg werkend te houden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 31, 2009 14:57 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

Ik weet niet hoe jullie omgeving eruit ziet maar dit apparaat is wel heel erg basic. Het lijkt mij verstandig eerst eens een test uit te voeren of dit wel het juiste platform voor jullie is. iSCSI is iSCSI klopt namelijk alleen in de theorie!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 31, 2009 17:43 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

Ik verwacht dat de performance ten opzichte van een echt iSCSI SAN om te huilen is. Je kan voor 'tzelfde geld zelf een iSCSI doos bouwen (op basis van een simpele HP server en iets als Openfiler...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 31, 2009 18:28 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

Met 2 hosts kan je ook kijken naar een shared DAS oplossing.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 31, 2009 21:53 pm 
VMUG enthousiast
VMUG enthousiast

performance is niet geheel onbelangrijk.

de omgeving hier is niet zo erg complex. het blijft onderwijs natuurlijk dus daar staat ICT/budget niet geheel hoog in het vaandel ;)

maar hoezo bedoelen jullie een basic systeem de qnap. vond dat ie nogal aardig wat kan en toch een lowbudget oplossing is.

kwa kosten ben je voor 8TB maar 3200 euro kwijt.

probeer juist nog meer te vinden over dit systeem. en qnap is toch niet geheel onbekend in de wereld ;)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 31, 2009 21:59 pm 
VMUG enthousiast
VMUG enthousiast

jainoxi schreef:
Ik verwacht dat de performance ten opzichte van een echt iSCSI SAN om te huilen is. Je kan voor 'tzelfde geld zelf een iSCSI doos bouwen (op basis van een simpele HP server en iets als Openfiler...

jij verwacht...?

ik zou dan graag willen weten waarom je dan denkt dat de performance dan erg slecht is als het protocol hetzelfde zal zijn.

waarop basseer je deze mening dan. aangezien een raidset een raidset is en iscsi iscsi is ;)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 31, 2009 22:45 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

Ik verwacht hetzelfde van de performance.
Er zijn veel fabrikanten die erg veel geld uitgeven aan tools rondom de protocollen om te zorgen dat de performance optimaal is. het iSCSI protocol zegt natuurlijk helemaal niets over de snelheid en zeker niet over het aantal I/O. En ook een RAID set is zeker niet vergelijkbaar. Ten eerste heb je meerdere soorten (0,1,5,6,10) die toegepast worden in VMware omgevingen en je hebt verschillende typen disken maar er zit nog meer verschil in controllers en software. Als ik de specificaties lees van de TS-909U dat lijkt het erop dat deze fabrikant een leuke oplossing heeft neergezet voor een grote thuisgebruiker of een test omgeving maar meer ook niet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 31, 2009 22:48 pm 
Site Admin
Site Admin

Robertobadjo schreef:
jainoxi schreef:

jij verwacht...?

ik zou dan graag willen weten waarom je dan denkt dat de performance dan erg slecht is als het protocol hetzelfde zal zijn.

waarop basseer je deze mening dan. aangezien een raidset een raidset is en iscsi iscsi is ;)

Vaak wordt van een iSCSI omgeving gezegd dat het goedkoop is. Je koopt een paar switches legt van ethernet neer, iSCSI filer eraan en knallen. Echter blijkt dat als het goed wilt doen, je toch wel goede spullen nodig hebt (goede managed switches, optimaliseren voor iSCSI) en een goede filer. Zou zonde zijn als blijkt dat je achteraf een kat in de zak heb gekocht....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 31, 2009 23:00 pm 
VMUG enthousiast
VMUG enthousiast

Hmmz komt er eigenlijks op neer dat hij dus niet echt gebouwd is voor een vmware esx omgeving.

en toch twijfel ik wel. de 509 heeft wel goeie resultaten als het gaat om performance volgens bepaalde tests zoals hier

http://wiki.qnap.com/wiki/ISCSI_Performance_Report

maar hier lees ik weer wat anders over de 809 :( :?

http://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=1 ... csi#p60190

toch ben ik dan wel benieuwd naar een goeie vergelijkbare en vooral enigzinds low budget oplossing

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 31, 2009 23:09 pm 
Site Admin
Site Admin

Staat het apparaat op de HCL van VMware? Lijkt mij ook niet onbelangrijk...

Daarnaast: de testen die fabrikant publiceert zullen uiteraard altijd goed zijn. Kijk of je idd mensen kunt vinden die ervaring hebben met dit apparaat.

Ik weet niet wat je met het spul wilt gaan doen; als het een testomgeving betreft (of een studieomgeving?) is performance uiteraard minder belangrijk. Is het voor productie, dan wordt het een ander verhaal...

Overigens: voor test/studieomgeving kun je ook gewoon een NFS server neerknallen op basis van een linux distri of open solaris. Met de laatste variatie (open solaris) hebben wij goede ervaringen in een trainingsomgeving, vlammen!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 31, 2009 23:11 pm 
VMUG enthousiast
VMUG enthousiast

het is dus wel de bedoeling dat dit gebruikt gaat worden voor productie.

en dan praten we over een AD met ongeveer 100 man exchange 2007 en nog wat kleine grapjes.

dus echt een zware omgeving word het niet. maar dat betekend niet dat het langzaam moet wezen.

hij staat trouwens niet op de HCL van vmware. maar goed een beetje oplossing kost al gauw wat meer centen en tja het is en blijft onderwijs ;)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 31, 2009 23:14 pm 
Site Admin
Site Admin

Wat moet zo'n ding kosten dan?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di maart 31, 2009 23:15 pm 
VMUG enthousiast
VMUG enthousiast

Viktorious schreef:
Wat moet zo'n ding kosten dan?

heb offerte liggen voor nog geen 3200 euro voor 8TB ;)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 78 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]