Banner
homenieuwsartikelenfoto'svmug tvdownloads & linksforumcustomer councilvmug event 2012vmworld
Banner Banner
Het is nu ma mei 20, 2013 8:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo maart 26, 2008 21:34 pm 
Newbie
Newbie

VMgenoten,

Ik ben bezig met het installeren van een nieuwe ESX 3.5 server op een Dell PE 2950. 2x SATA Raid 1 en 4x SATA Raid 10. Wie heeft er een idee voor de beste instelling van de Raid Controller? Dan bedoel ik de Stripe Element Size, Write policy (write back of thru) en de Read policy (Read Ahead, Adaptive Read Ahead en No Read Ahead).
Het gaat me voornamelijk om de eerste twee.

Hoor graag jullie gedachten hierover...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 27, 2008 15:52 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

wil je een uitleg van wat de settings doen of wat de beste settings zijn?

anyways:
- stripe size hangt enigszins af van wat er op komt te draaien. aangezien je esx gaat draaien zullen er meerdere workloads door elkaar draaien dus dan maakt het ook weinig meer uit. gewoon de default aanhouden.
- altijd write back gebruiken. anders kan je net zo goed geen cache gebruiken.
- Read ahead geen idee maar adaptive klinkt goed.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 27, 2008 17:51 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

ChrisR schreef:
wil je een uitleg van wat de settings doen of wat de beste settings zijn?

anyways:
- stripe size hangt enigszins af van wat er op komt te draaien. aangezien je esx gaat draaien zullen er meerdere workloads door elkaar draaien dus dan maakt het ook weinig meer uit. gewoon de default aanhouden.
- altijd write back gebruiken. anders kan je net zo goed geen cache gebruiken.
- Read ahead geen idee maar adaptive klinkt goed.

Voor ESX is het handig als de stripe size een beetje overeen komt met de disk-blokken, dan optimaliseert ze wat beter. Voor zover ik het gezien heb is de max stripe size minder dan de blok size van de disks dus max stripe size is handig.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 27, 2008 20:01 pm 
Newbie
Newbie

Bedankt voor de reacties tot nu toe.

De stripe size is instelbaar van 4k tot 1M. Omdat ESX een bloksize van 1M gebruikt en de files vaak gigabytes groot zijn, dacht ik dat het handig (snel) zou zijn een bloksize van 1M in te stellen. Dit even ter toelichting.

Vraag ik me nog wel af hoe het zit als je kleine wijzigingen doet aan zo'n grote file (VMFS). Wat is dan efficient? En maakt het guest OS nog wat uit?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jan 17, 2009 19:43 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

Kwam deze toevallig tegen bij het zoeken naar iets maar voor de volledigheid nog even een toevoeging.
De 2950 heeft een SAS backplane met port expanders de buffer daarin is maar 256k per lane.. in zo'n geval is het handiger daar niet overheen te gaan.
Een 2e iets, als je SAS en SATA mixed heb je zogenaamde imposer boards op je hdd bays zitten, deze hebben zelfs maar een buffer van 128k.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 28, 2009 12:29 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

Gerald schreef:
Vraag ik me nog wel af hoe het zit als je kleine wijzigingen doet aan zo'n grote file (VMFS). Wat is dan efficient? En maakt het guest OS nog wat uit?
Dat hangt van diverse dingen af:
Wijzig je een file met `vi` (onder unix/linux) en schuift de tekst niet op, dan heb ik gezien dat ze alleen de gewijzigde disk-blokken wegschrijft.
Met `notepad` op msWindows wordt de file iedere keer helemaal weggeschreven, ook als alleen de eerste letter wijzigd.

Daarna is het aan het os om al dan niet zuinig met de disk-blokken om te springen.

Uiteindelijk zal VMware alleen die disk blokken wegschrijven die het gast-os ook gewijzigd heeft. Die blokken (of de clusters waar ze in zitten) worden in de regel dan wel helemaal geschreven, niet alleen de gewijzigde bits.

Dus met een (hypothethische) file van 10 MByte, zal bij notepad die 10 MByte worden geschreven, en bij vi mogelijk alleen het gewijzigde blok.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]