|
|
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
|
Pagina 1 van 1
|
[ 2 berichten ] |
|
| Auteur |
Bericht |
|
rkes
|
Geplaatst: do okt 20, 2011 11:11 am |
|
|
|
Na een herstart van mijn VM die op een VMware ESX 3.5 host draait komt de aan de VM gekoppelde RDM terug als Unallocated disk in Windows. Dit gebeurd bij ons bij meerdere RDM's gekoppeld aan zowel Windows 2003 als 2008 servers. Ik heb uitgezocht dat de partition table van de RDM weg is! Het enige wat wij de laatste tijd veranderd hebben in onze omgeving is een Windows 2008 Storage blade die ook gekoppeld is aan onze HP EVA Storage omgevingen. EVA 4100 EVA 4400 2x EVA 6300 En de ESX 3.5 software is op 11x een HP ProLiant BL480c G1 blade geinstalleerd die in een HP C7000 enclosure zit. Wij hebben virtual center versie 2.5.0 build 341446. Ik heb de oplossing voor het probleem alleen weet ik niet precies waar het probleem door veroorzaakt is. Iemand een idee?
Oplossing: Log in to the ESX host service console esxcfg-vmhbadevs Hier zoek je de RDM die problemen heeft. fdisk -lu /dev/sd?? Hier zie je dat er geen gegeven worden weergeven. Oftwel de Partion table van de RDM is weg. Dit herstel je door fdisk /dev/sd?? 1.Press n and press Enter to create a new partition. 2.Press p and press Enter to select that this is a primary partition. 3.Press 1 and press Enter to make the first partition. 4.Press Enter for default settings. 5.Press t 6.Set type to 7 7.Press x and Enter 8.Select partition number 1 9.New beginning of data 128 10.Press w vmkfstools -V Daarna zie je met fdisk -lu /dev/sd?? dat de partion table van de RDM hersteld is. Rescan alle hba's van de ESX hosten en koppel de RDM aan de VM. Als je daarna de VM opstart zie je de RDM weer normaal in Windows.
Mvg Remco Kes
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
rkes
|
Geplaatst: do okt 20, 2011 12:54 pm |
|
|
|
tussen stap 7 en 8 moet nog: Press b and Enter
Ik ben alle LUN's net handmatig langs gegaan en ik heb alle LUN's die geen partition table hadden gerepareerd. Door het onderstaande commando uit te voeren kun je de controle uitvoeren. fdisk -lu /dev/sda fdisk -lu /dev/sdb t/m fdisk -lu /dev/sddo
Bij alle LUN's waar geen gegevens zichtbaar was oftewel die geen partition table hadden heb ik de partion table gerepareerd met de hierboven beschreven oplossing. Hiermee heb ik dus voorkomen dat er geen andere VM's hun RDM op Unallocated status zouden krijgen na een herstart. Hiermee repareer je het probleem dus waardoor je weer veilig alle VM's die RDM gekoppeld hebben kunt herstarten. Helaas weet ik nog steeds niet waardoor het gekomen is.
Hiermee
|
|
| Omhoog |
|
 |
|
Pagina 1 van 1
|
[ 2 berichten ] |
|