Banner
homenieuwsartikelenfoto'svmug tvdownloads & linksforumcustomer councilvmug event 2012vmworld
Banner Banner
Het is nu za mei 25, 2013 9:51 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do nov 15, 2007 23:02 pm 
VMUG Guru Wannabee
VMUG Guru Wannabee

Ik gebruik zelf al een tijdje VMware Workstation op redelijke normale pc's voor het simuleren van Windows Xp.

Nu wil ik zelf alleen een server aanschaffen voor Prive doeleinden. Alleen ik wil een Windows 2003 SBS omgeving en een Terminal Server omgeving creeëren, alleen heb het niet zoveel trek in om 2 servers aan te schaffen.

Nu kwam ik op het idee om een Server aan te schaffen met daarop de Vmware Server met daarin minimaal 2 de Windows 2003 omgevingen zoals hierboven vermeld.

Maar aan wat voor eisen moet ik denken? Quad core, Dual Core, 2Gb, 4 Gb, Raid 5, Raid 10, etc.

Of moet ik uberhaupt niet eens proberen om deze 2 dingen in Vmware te draaien. Kan iemand mij hier een beetje advies in geven?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 16, 2007 10:40 am 
vMUG Guru
vMUG Guru

Voor thuis gebruik en (maar 2 VMs) kun je gaan voor een Core2Duo met 2GB ram. Dan moet het allemaal soepel draaien.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 16, 2007 16:44 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

Voor een een eigen server-park in een vmware-server kan je ongeveer de volgende reken regels aanhouden:

Alle disk ruimte voor alle gasten moet je op de host beschikbaar hebben. Tel daar 6 à 10 GB voor de host bij op. Het beste is dat een beetje over meerdere disks te spreiden, in een raid of jbod configuratie.

Voor het geheugen geldt ongeveer het zelfde: Alle geheugen ruimte voor alle gasten en daar bij zo'n 512 MB tot 1 GB voor de host.

Voor de CP zou ik minimaal uit gaan van een systeem met 2 of meer logische cpu's (dus HT of multicore of zo iets) en dan 4 gasten per core (en tel de host daar ook als 1 gast.

De bovenstaande regels zijn een beetje de algemene regels die VMware propageert voor ESX maar ik gebruik ze voor alle systemen, zelfs voor vmware-player.

overigens, als je voor deze server uit komt boven de 4 GB, is het aan te raden om een 64 bit systeem (architectuur en OS) te kiezen. Voor msWindows houdt dat ook in dat de licentie iets duurder wordt maar als je de server alleen maar als vmware-server gebruikt, kan een redelijk kale linux installatie wonderen doen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 16, 2007 19:56 pm 
VMUG Guru Wannabee
VMUG Guru Wannabee

Maar Terminal Server in een Vm Server draaien, dat draait allemaal wel soepel en snel?

Met betrekking tot de processors, moet ik dan denken aan dual core of echt 2 losse processors op zich of 1 quad core?

Schijfruimte zal geen probleem zijn en wil ik minimaal in Raid hebben draaien, weet alleen niet of het Striped wordt of Striped+Mirror.

Zat namelijk zelf aan een HP server te denken, maar aangezien die dingen nogal prijzig zijn en dit meer een project voor mij zelf is, maar aan de andere kant wil ik wel een betrouwbare server hebben voor mijn eigen toekomstige bedrijf.....dilemma....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 19, 2007 10:10 am 
vMUG Guru
vMUG Guru

Zoals al eerder in deze post aangegeven een desktop pc met core2duo processor en 2 gb ram is meer dan voldoende om dit soepel te laten draaien. Een server is echt overkill, te duur en teveel stroom.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 19, 2007 12:50 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

Citaat:
Maar Terminal Server in een Vm Server draaien, dat draait allemaal wel soepel en snel?
Dat zal moeten blijken. Het hangt volledig van de belasting af.
Citaat:
Met betrekking tot de processors, moet ik dan denken aan dual core of echt 2 losse processors op zich of 1 quad core?
Formeel maakt het niet uit, het gaat bij deze vuistregel om de logische processors, dus of het HT, dualcore, fysieke processors of zelfs numa architectuur, zijn maakt in principe niet uit. ECHTER... Hoe meer gescheiden het is, hoe beter de performance kan zijn... Aan de andere kant, alles heeft zijn voor en nadelen.
Citaat:
Schijfruimte zal geen probleem zijn en wil ik minimaal in Raid hebben draaien, weet alleen niet of het Striped wordt of Striped+Mirror.
Gevoelsmatig zou ik kiezen voor losse disks of een striped-mirror. Gewoon striped heeft volgens mij geen enkele zin.

Citaat:
Zat namelijk zelf aan een HP server te denken, maar aangezien die dingen nogal prijzig zijn en dit meer een project voor mij zelf is, maar aan de andere kant wil ik wel een betrouwbare server hebben voor mijn eigen toekomstige bedrijf.....dilemma....
De HP DL300 serie machines zijn volgens mij veel gebruikt. Met name de DL380 zijn heel goede machines om met VMWare te beginnen. Kijk in ieder geval ook naar de VMWare ESX hardware lijst, dan kan je in de toekomst altijd over Voorzie een stuk hardware het liefst van alle mogelijke CPUs (niet per-se de snelste) en geheugen-ruimte, zeker als het redelijk in je budget past.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]