Banner
homenieuwsartikelenfoto'svmug tvdownloads & linksforumcustomer councilvmug event 2012vmworld
Banner Banner
Het is nu za mei 25, 2013 7:53 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di jun 14, 2011 9:00 am 
vMUG Guru
vMUG Guru

Ik heb een vraagje wat betreft het ontwerp voor software iscsi. Normaal maak ik 1 vswitch met 2 nic's aan voor iscsi.

Nu heb ik een omgeving gezien met 2 vswitches met allebei 1 nic. VMware geeft als waarschuwing ook aan dat er nu geen redundant pad is voor de vm's naar de storage.

Mijn vraag is nu of de config met 2 vswitches goed is. Zo ja wat is dan het verschil?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 14, 2011 10:17 am 
vMUG Guru
vMUG Guru

Ik vraag me af of je wel in het juiste forum zit, lijkt me namelijk eerder een ESX vraag ? (en zo ja, dan is het natuurlijk ook handig te weten welke versie)

Maar, alles kan, afhankelijk van je config heeft alles voor- en na delen.

Verder heeft redundancy qua paden niets te maken met de indeling van pNIC's en vSwitches maar gewoon zoals de melding al aageeft, het aantal (actieve) paden. De configuratie is hier ook weer verschillend bij de vmware versies.

Ik gebruik ook regelmatig 2vSwitches met ieder een pNIC. Dit om bijv. verkeer bij een interconnect van pSwitches te beperken.
Daarnaast heb je minder problemen in omgevingen waar je bijv. RSP voor nodig hebt maar niet hebt enz.
Daarnaast gebruik ik het storage netwerk vaak ook voor guest die die een eigen initiator hebben, zo kan je 'geforceerd' 2 load balanced paden over (uiteindelijk) 2 pNIC's hebben.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 14, 2011 10:56 am 
vMUG Guru
vMUG Guru

Ik heb te snel op nieuw topic geklikt en zat net een ander topic te lezen. Ik kan het volgens mij nu niet meer verplaatsen.

Het gaat op Esx 4.1 zonder update 1. Daarnaast is er geen sprake van RSP problematiek. Ook worden de vswitches niet gebruikt voor iscsi verkeer binnen vm's.

Wat bedoel je trouwens met interconnect verkeer beperken? Ik snap niet wat je hier precies mee bedoelt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 14, 2011 13:46 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

Als je met 4.1 werkt en per pNIC een pad hebt aangemaakt maakt het in princiepe verder niet uit of dit over 1 of meerdere vSwitches loopt. Interconnect verkeer is verkeer over de stack/trunk/uplink wanneer je 2 of meerdere switches gebruikt voor failover.
Maar nogmaals, er is heel weinig over te zeggen zonder (diepgaande) info over de iscsi san, lan setup enz. enz..

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jun 14, 2011 19:31 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

Dat verkeer over de trunk heb je alleen met Equallogic apparaten. De meeste andere merken kennen dit probleem niet.

Meest gebruikelijke config: 1 switch, meerdere pNICs. Een of twee poortgroepen per pNIC. die pNIC active maken voor die poortgroep, rest op unused zetten. Dan met esxcli swiscsi etc... de iscsi initiator configureren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jun 15, 2011 9:34 am 
vMUG Guru
vMUG Guru

ChrisR schreef:
Dat verkeer over de trunk heb je alleen met Equallogic apparaten. De meeste andere merken kennen dit probleem niet.
Ook bij vSwitches met meerdere pNIC's verdeeld waarover clients direct op het san connecten. Je hebt dan geen invloed over hoe het path komt te lopen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jun 17, 2011 15:54 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

Ik heb nog een leuk pdf gevonden bij VMware:

http://www.vmware.com/pdf/vsphere4/r40/ ... an_cfg.pdf

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr jun 17, 2011 17:42 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

Kende hem al, maar idd, daarin staat alles wat hier boven verteld wordt helemaal uitgelegd. Hiermee kun je ook voor jezelf bepalen wat voor jouw omgeving de beste methode is.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]