HA en VMotion zijn in elk geval niet nodig. De reden dat ik toch iets van offline storage zou willen voorzien, is dat het mij dan eenvoudiger lijkt als er een tweede host de VM's van de eerste moet overnemen (redundancy). Plus dat het natuurlijk flexibeler is, als meerdere hosts dezelfde storage kunnen gebruiken.
De manager moet nog overtuigd worden, vandaar dat ik een beetje op zoek ben naar de mogelijkheden en richtprijzen. Het gaat over 10-15 servers, waar een 200-tal gebruikers op zitten. Maar de load is verdeeld: de database wordt door iedereen gebruikt, de fileserver bijvoorbeeld maar door 50 personen. Verder zijn het bijvoorbeeld een printserver, een mailserver (beiden voor diezelfde 50 personen), enkele servers voor eigen applicaties, en dan de active directory domain controllers en dns servers.
Fiber is te duur lijkt me. Ik had zo min of meer het idee om te beginnen met één esx host met interne disks, en hierop een paar niet-critische servers. Dit om te "bewijzen" dat het werkt. Als de manager dan overtuigd is, zouden we een tweede host kunnen inschakelen, maar dan wordt het waarschijnlijk eenvoudiger om offline storage te gaan gebruiken (om de VM's gemakkelijker te kunnen verschuiven).
Hopelijk heb ik hiermee de situatie wat verduidelijkt
PS: Ik ben eens verder aan het rondneuzen, en stoot op vReplicator van Vizioncore. Misschien dat we daar ook al een eind mee lopen... gewoon 2 esx hosts aanschaffen met voldoende diskspace, en dan hiermee repliceren. Is in elk geval goedkoper, en kan bij wijze van redundancy in ons geval al voldoende zijn.