Banner
homenieuwsartikelenfoto'svmug tvdownloads & linksforumcustomer councilvmug event 2012vmworld
Banner Banner
Het is nu zo mei 19, 2013 8:27 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vsphere in produktie???
BerichtGeplaatst: wo aug 12, 2009 13:05 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

Gisteren en eergisteren de What's new training gevolgd bij XTG.. (goede cursus trouwens viktor).

Wat mij eigenlijk een beetje tegen viel is dat er nog maar weinig omgevingen bekend zijn waarbij Vsphere reeds in produktie draait..
Hoe komt dit?? iIs dit koudwater vrees?
Wie draait het wel in produktie en wat zijn de ervaringen???
Voor de cursus had ik nog het idee om Vsphere clean te gaan installeren, echter na de cursus ben ik hierover gaan twijfelen.. Upgraden is wel heel makkelijk...

Wie kan het vanuit de praktijk vertellen?

Groeten Sander

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 12, 2009 13:55 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

Het begint nu allemaal een beetje te komen, enkele bedrijven met een vaste beheerder in huis met genoeg VMware kennis/ervaring is dan vaak wel weer nodig.

Het probleem is dat iemand makkelijk een upgrade kan uitvoeren, gaat 9/10 keer perfect. Maar wat nu als het wel verkeerd gaat en/of je hebt het oplossend vermogen niet om het op te lossen. Wat dan?

Je ziet redelijk vaak dat het nog even aftasten is, weinig nog op blogs te vinden, KB van VMware zelf nog niet helemaal gevuld, nog weinig troubleshoot fora's actief waar je op je eigen problemen kan troubleshooten/zoeken.

Daarnaast komt nog eens kijken dat je het hebt (indien ESX storing) over grotendeels Linux (indien geen GUI) support mocht er iets verkeerd gaan. Dit kan niet iedereen en niet iedereen is hier gedreven in.

Het uitrollen van een Update zoals U2/3/4 voor ESX 3.5 is vaak niet minder dan een gebundelde rits hotfixen, security patches etc. Bij een upgrade naar vSphere heb je het over vrijwel een hele nieuwe versie. Veel lijkt wel op elkaar en je komt al direct een heel eind als het gaat om beheer en troubleshooten maar ligt toch net iets gevoeliger.

Het te snel overstappen op een Upgrade van het hele pakket kan in een productie omgeving fataal zijn. Kijk bijvoorbeeld naar ESX 3.5 U2 Timebomb update toentertijd.. dit wil je niet.

Vaak even afwachten, en indien veel goede verhalen en ervaringen, een goede support en genoeg kb op internet te vinden stappen velen over.

Zo.. dat was mijn visie :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 12, 2009 14:44 pm 
Site Admin
Site Admin

Overigens draaien we bij XTG twee faciliterende servers (voor de trainingen) op vSphere. Tot nu toe goede ervaringen; de vSphere client wil wel wat langzaam zijn soms. Belangrijkste reden om vSphere neer te zetten: storage vMotion (zat ook al in 3.5) en thin provisioning :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 12, 2009 14:55 pm 
VMUG Guru Wannabee
VMUG Guru Wannabee

Hallo Sander en andere vmware gebruikers.

ik heb afgelopen weken een complete upgrade gedaan van een esx 3.5 met VC 2.x naar vSphere zonder echte problemen. Dat waren 9 hp blades server en een sun fire.

de volgorde waar wij voor gekozen hadden was de volgende.
nieuwe installatie Windows 2008 server 64 bit met daarop SQL 2008 enterprise. Hierop vCenter geinstalleerd met update manager en de sql 2008 gebruikt voor de databases.

Daarna de huidige ESX 3.5 opgenomen in de nieuwe vCenter server. Daarna migratie (vmotion) gedaan van virtuele machines zodat ik 1 ESX host vrij heb en deze daarna kompleet opnieuw geinstalleerd met ESX 4 en nieuwe partitie indeling. (ik had de server ook nog andere naam en ip nummers gegeven).
Deze nieuwe ESX 4 server weer opgenomen in vCenter en ook weer het san gekoppeld. Dan weer een ESX host vrij maken en dezelfde stappen volgen tot je ze allemaal gehad hebt.
Dit heb ik bij de klant gewoon in productie tijd kunnen uitvoeren zonder down tijd.
als laatste moet je de virtuele machine van laatste vmware tools voorzien en daarna hardware upgrade helaas moet daar de virtuele machine wel voor uit.

als je de upgrade guide leest en de filmpjes op internet bekijkt heb je alle informatie die je nodig hebt. En met een doses ESX 3.X verstand gaat het lukken.

groeten Rob,

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 12, 2009 16:26 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

Ook wij hebben al meerdere klanten gemigreerd naar vSphere, tot nu toe goede ervaringen en geen problemen ondervonden. Echter blijft het altijd spannend om dit bij de eerste klant uit te voeren :)

Inderdaad geheel zonder downtime.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 12, 2009 16:45 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

sdaems schreef:
Het begint nu allemaal een beetje te komen, enkele bedrijven met een vaste beheerder in huis met genoeg VMware kennis/ervaring is dan vaak wel weer nodig.

Streep de licentie kosten ook niet weg.. zeker de grote omgevingen waar niet alles meer in SA/SnS zit. Met een zelfde soort licentie zijn er niet echte voordelen te halen vind ik (ESX4 t.o.v. ESX3), wat een paar ton aan investering dus ook niet rechtvaardigd.

Profiel  

Berichttitel: info
BerichtGeplaatst: wo aug 12, 2009 16:49 pm 
VMUG Guru Wannabee
VMUG Guru Wannabee

Ja dat klopt als het niet meer in SA/SnS zit moet je dat wel overwegen of je de extra features nodig hebt. Wel geeft vmware aan dat ESX 4 ongeveer 25 % sneller is dus dat is toch mooi meegenomen.

Profiel  

Berichttitel: Re: info
BerichtGeplaatst: wo aug 12, 2009 16:55 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

DukeBox schreef:
sdaems schreef:

Streep de licentie kosten ook niet weg.. zeker de grote omgevingen waar niet alles meer in SA/SnS zit. Met een zelfde soort licentie zijn er niet echte voordelen te halen vind ik (ESX4 t.o.v. ESX3), wat een paar ton aan investering dus ook niet rechtvaardigd.

Klopt inderdaad, om nou te zeggen dat er superveel voordelen in zitten wat echt vooruitgang gaat boeken voor je omgeving.. het is en blijft inderdaad een afweging.

Op gegeven moment zal je wel moeten, weet echter niet wat EOL is van ESX 3... vast nog wel een tijdje

rsteenbakkers schreef:
Ja dat klopt als het niet meer in SA/SnS zit moet je dat wel overwegen of je de extra features nodig hebt. Wel geeft vmware aan dat ESX 4 ongeveer 25 % sneller is dus dat is toch mooi meegenomen.

25% is leuk, komt je eigenlijk alleen pas achter wanneer je werkt met je productie omgeving. In een Test/Acceptatie omgeving kan alles er nog rooskleurig uitzien. Operationeel kan toch tegen tegenvallen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 12, 2009 17:09 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

rsteenbakkers schreef:

ff offtopic: Microsoft zegt ook met Exchange 2010 90% minder I/O te hebben, met andere woorden performance problemen bestaan dan niet meer :) dat ken toch niet

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 12, 2009 19:42 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

misschien reageert exchange 2010 dan ook wel 90% trager :roll:

Maar wat de kosten betreft: Als je SnS niet verlengt hebt wist je van te voren dat je niet zou kunnen upgraden die mensen hebben dar kennelijk geen behoefte aan dan. de rest update gewoon voor niks. dat je dan de nieuwe features niet hebt is wel erg jammer. Ik denk dat maar weinig bestaande klanten de stap naar de duurste versie gaan maken. Gewoon een versie wachten, dan stromen die features weer door naar een lagere editie :)

Profiel  

Berichttitel: Re: info
BerichtGeplaatst: wo aug 12, 2009 21:08 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

rsteenbakkers schreef:
Wel geeft vmware aan dat ESX 4 ongeveer 25 % sneller is dus dat is toch mooi meegenomen.

Wij van WC eend.. ik heb zelf in een 'speel' omgeving en thuis esx4 draaien, wat betreft snelheid met management e.d. dat is idd merkbaar sneller.. Wat betreft 25% guest snelheid.. vraag me af waar ik die dan moet zoeken, want die indruk heb ik niet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 12, 2009 21:11 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

Ben wel erg blij om te lezen dat er al diverse mensen de upgrade gedaan hebben in een produktie omgeving.
Ik geloof dat ik nu de upgrade met een geruster hart ga doen.

Voornaamste redenen voor mij om te upgraden zijn:
- Storage Vmotion icm met NFS nu officiel ondersteund; (deden we al met ESX3.5 u4, maar toch leuk dat het nu gesupport wordt.)
- Thin provisioning. Erg cool dat je dmv een storage vmotion van thick naar thin kunt gaan en vice versa.
- Betere / duidelijkere monitoring tools (performance charts etc)
- Betere performance (25%), maar dat moet ik eerst zien, dan geloven.

Ik had trouwens wel wat meer verwacht van Vmware Data recovery..

Dank voor alle reacties.
Sander

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 12, 2009 21:25 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

ChrisR schreef:
Als je SnS niet verlengt hebt wist je van te voren dat je niet zou kunnen upgraden die mensen hebben dar kennelijk geen behoefte aan dan.

Ik weet eigenlijk niet of het mogelijk is SnS te verlengen, maar in mijn geval heb ik een omgevingen van ESX2 met 1 jaar SnS (de minimale hoeveelheid + 1 jaar) 6 jaar geleden aangeschaft. Ik was op de hoogte van de komende ESX2.5 die binnen een half jaar en ESX3 versie die binnen 2 jaar zo komen dus vandaar de 2 jaar SnS.

Als ik nu naar ESX4 zou willen had ik oorspronkelijk 6 jaar SnS moeten kopen wat meer is dan de aanschaf van alles nieuw (OEM!) incl. weer een jaar SnS. Zeker nu ik meer VM's op minder hardware kan draaien door de betere performance ben ik uiteindelijk goedkoper uit.
De nieuwe features heb ik nu ook niet nodig en de EoL van ESX3.5 is niet bekend gemaakt (dus nog zeker 2 jaar).

Samegevat, het is niet altijd goedkoper SnS te nemen. Houd echter wel rekening mee dat je dan ook geen support via VMware of je OEM leverancier hebt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo aug 12, 2009 22:39 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

Citaat:
Ben wel erg blij om te lezen dat er al diverse mensen de upgrade gedaan hebben in een produktie omgeving.
Ik geloof dat ik nu de upgrade met een geruster hart ga doen.

Sluit voor je zelf uit wat je allemaal kan verwachten, wat zijn de voordelen om over te gaan en wat kan er mis gaan. Met een goed Plan van Aanpak met een juist nood senario kom je een heel eind. Lees jezelf goed in, bekijk (wat je nu al doet) veel op forums en persoonlijke ervaringen

Citaat:
Ik had trouwens wel wat meer verwacht van Vmware Data recovery..

Werkt opzich perfect, jammer dat dit gaat over LAN wat het zo traag maakt. Je kan een LUN vanuit het SAN presenteren maar bijzonder jammer om hier de dure schijven voor te gebruiken. Localstorage is dan weer geen optie.

Het is maar wat je er van verwacht :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do aug 13, 2009 9:27 am 
VMUG Guru Wannabee
VMUG Guru Wannabee

Wij staan op het punt om te gaan virtualiseren.

Voorkeur gaat uit naar vSphere, maar de leverancier durft het nog niet aan. Te weinig ervaring :(

Kan iemand iets zinnigs zeggen (uit ervaring bv) over een gecombineerde omgeving?

Dan bedoel ik een vSphere vcenter en ESX 3.5 servers?

Maakt dit de overgang zodadelijk makkelijker?

Ik zie namelijk een duidelijk verschil tussen het beheer (kennis bouwen we zelf op) en het ontwerpen/opzetten van vcenter.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]