Banner
homenieuwsartikelenfoto'svmug tvdownloads & linksforumcustomer councilvmug event 2012vmworld
Banner Banner
Het is nu vr mei 24, 2013 5:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do nov 17, 2011 13:38 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

We hebben een vm met behoorlijk veel resources toegewezen, 16vpu en 132GB mem.
Heeft te maken met een applicatie die ik weet niet hoeveel miljoenen records in het interne geheugen op slaat.
Nu is het zo dat ik op de physieke hardware geen bottlenecks heb kunnen vinden, het is een HP BL680 met 164GB en 2 X 8 core CPU.
Van de applicatiebeheerders toch te horen gekregen dat hun applicatie niet performt. Volgens de statistieken lijkt alles normaal qua mem en cpu gebruik, geen ballooning, geen swap, etc. Het enige wat een beetje lijkt af te wijken is %ready time, %wait en %vmwait, lijkt wat hoger te zijn dan bij andere vm's. Dus vm uitgezet en 8vpcu gegeven ipv 16. Het lijkt dat nu die gemeten waarden wat lager zijn dus het heeft zeker geholpen. De applicatie lijkt nu volgens die applicatie beheerders beter te performen maar nog niet optimaal. Helaas heb ik maar 1 fysieke box waar meerdere vm's op staan. En deze vm heeft als enige zoveel vpu's toegekend gekregen, dus je zult altijd vertraging ondervinden omdat alle vm's van dezelfde cores op de fysieke machine gebruik zullen maken. Ik heb daarop een resource pool aangemaakt met flink aantal Ghz'en en hoog aantal GB memory. Maar is dat een garantie om het cpu schedule probleem te ondervangen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do nov 17, 2011 16:13 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

andere benadering misschien : als je nu eens kijkt hoeveel cpu mhz'en de vm-machine gemiddeld/max nodig heeft, en het aantal vcpu's (maal X mhz per core) naar een waarde tussen gemiddeld/max TERUGschroeft? Hoe minder vcpu's in gebruik, hoe minder er gewacht hoeft te worden op beschikbare cpu's :oops:

gebruik je Hyperthreading op je ESX(i) host?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do nov 17, 2011 16:20 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

Bedankt voor je antwoord. Ik weet nog niet hoeveel mhz die applicatie nodig heeft, een echte benchmark zijn we nog niet aan toegekomen.
Maar ondervangt een resourcepool niet het probleem met meerdere cpu schedules door meerdere vm's en de vm in de resource pool voorrang krijgt?

Hyperthreading? Ik dacht van niet? Hoe kan ik dat zien?
Edit: Hyperthreading staat op enabled

Profiel  

BerichtGeplaatst: do nov 17, 2011 20:05 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

de statistieken (cpu mhz) m.b.t. een vm kun je terugvinden in VC, door op de vm te gaan staan en daarna naar performance te gaan. je kunt deze statistieken aanpassen, bijvoorbeeld naar week...

als je in VC op een host gaat staan en het aantal sockets X cores per socket is lager als de waarde logische processors (helft), dan gebruik je Hyperthreading. Dit kun je evt. in de bios van de server uitzetten. Sommige grootgebruiker vm's vinden deze optie niet altijd leuk (Exch2010 bijv.), of gaan er bepaald niet beter van presteren.

over het algemeen levert HT echter een bescheiden performance winst op (schatting ong. 30%).

waarschijnlijk helpt je resourcepool instelling, indien je het goed hebt gedaan en andere vm's deze dwars zitten qua cpu... kwestie van (laten) testen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr nov 18, 2011 1:04 am 
vMUG Guru
vMUG Guru

ferdinand schreef:
over het algemeen levert HT echter een bescheiden performance winst op (schatting ong. 30%).

Dit was in het verleden zeker zo maar tegenwoordig ligt het wat meer genuanceerder. De nieuwe E7 28xx series kunnen bij VDI taken soms wel meer dan 40% winst leveren (mits je cpu/core/ht affinity goed configureerd).

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]