Banner
homenieuwsartikelenfoto'svmug tvdownloads & linksforumcustomer councilvmug event 2012vmworld
Banner Banner
Het is nu wo jun 19, 2013 6:44 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do apr 20, 2006 11:09 am 
Newbie
Newbie

Goedendag,

Via een ander forum ben ik hier terecht gekomen en het is erg handig om eindelijk een goede en onafhankelijke bron van informatie te hebben waar ook nog eens erg antwoorden te vinden zijn.

Ik werk bij een MKB bedrijf en de servers die wij nu hebben staan (5x windows / 1x novell) zijn dermate verouderd dat een groot deel vervangen gaat worden.
Nu heb ik al veel gelezen en geleerd en ben zelf tot de conclusie gekomen dat VMWare ESX ideaal is voor de servers die het altijd moeten doen maar niet extreme performance eisen hebben, ideaal ! Zeker omdat we nu som 4-5 taken op 1 server met alle gevolgen van dien als 1 van die 5 een probleem opleverd en er een reboot nodig is.

Onder die 5 windows vallen ook 2 dramatisch verouderde Citrix servers, hier moet snel iets aan gedaan worden alleen twijfel ik heel erg of voor Citrix VMWare de juiste keuze is. Ik zal even neerzetten wat voor ons de situatie zou worden en ben benieuwd wat men hier daarvan vind. Ik heb ook mijn bedenkingen bij de dual core CPUs en hoe dat gaat werken.

Wij schaffen aan voor de 'normale' servers
DL385 2cpu/4core - 9gb - 2x FC kaart + 2x Dual LAN -> VMWare voor mijn normale servers
DL380 2 cpu wordt ook gebruikt als VMWare voor de normale Windows servers (server is reeds in bezit als Exchange server)
Met normale servers bedoel ik file / print / dhcp / Active Directory en meer van dat spul

Vragen :
-Standaard zitten in de server 2 1gbit netwerkkaarten, ik heb begrepen dat je het beste 1 voor het normale LAN verkeer kunt gebruiken en 1 voor verkeer voor de virtual centre server. We willen redundancy dus die worden dubbel uitgevoerd.

Heb ik echt 2 apparte 1gbit links nodig of valt dit heel erg mee en kan ik dus net zo goed al het verkeer over kaart#1 laten lopen en #2 al backup gebruiken ?

Dit alles komt te hangen aan een MSA 1000
-MSA 1000
-High Availability bundel (dubbele controller en FC switch)
-8x 73gb in Raid 1+0 en 1 hotspare (we hebben nu 100gb aan data en dat groeit niet spectaculair)

Volgens mij zit het idee met de MSA1000 wel redelijk in elkaar, en de servers krijgen dus ook 2 FC kaarten. Mocht er iets niet aan kloppen, roept u maar.

Maar nu Citrix...
Stel ik zou Citrix onder VMWare gaan draaien dan schaffen we aan :
-2x een : DL385 (2cpu met 2 cores = 4 cores) / 9gb ram / en ook hier de netwerk en FC kaarten dubbel uitvoeren.

Het idee hierachter is dat Citrix meer users kwijt kan op 2 servers met 2 CPUs dan 1 server met 4 CPUs/cores
Je krijgt dus :
Core 1+2 = Citrix 1 met 4gb ram
Core 3+4 = Citrix 2 met 4gb ram

Ditzelfde gebeurd op de 2e DL385 en zo krijg ik totaal 4 Citrixservers

De applicaties die we gebruiken zijn : Office / IE / Navision client en max 10x een simpele 3d applicatie die nu ook al via Citrix draait maar dus erg vertragend is.
We hebben max 70 gelijktijdige users

Vragen :

-Kan ik een dual core cpu echt als 4 volle CPUs rekenen en gaat Citrix hier ook zo mee om ?
-Gaat deze Citrix farm goed presteren of kan het op een betere manier met meer/minder cpus of geheugen. We gaan eerst beginnen met de 32bit versie.
-Is dit de kosten wel waard ? Voor 1 DL385 + VMWare ESX wat mij 2 Citrix servers opleverd kan ik immers ook 3-4 traditioneel geïnstalleerde DL360s halen voor 4 Citrix servers...

Zo het is een heel verhaal geworden, ik hoop dat jullie een paar aanwijzingen in de goede richting kunnen geven en ben erg benieuwd wat jullie ervaringen zijn met Citrix onder VMWare ESX !

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do apr 20, 2006 12:57 pm 
VMUG enthousiast
VMUG enthousiast

Renkie,

Wel een wat dure oplossing voor een MKB omgeving.
Vmware ESX en Citrix voor max 70 users !
Alternatief is VMware GSX en eventueel Citrix Access Essentials inc MS cals.

Let ook op met dualcore cpu i.v.m software licentie aanschaf prijzen.

Check ook:
http://www.vmware.com/pdf/esx_citrix.pdf
http://www.brainmadden.com/subject.asp?ID=29

Gr JWP

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do apr 20, 2006 13:43 pm 
Newbie
Newbie

We zitten nu aan 70 he, dit gaat aardig rap groeien naar 100-125

Veel goedkopere oplossing is inderdaad om je normale servers op GSX te doen (performance verlies merk je toch minder) en de citrix servers op een normale server

De 70 Citrix licenties zijn dus al in het bezit in de bestaande omgeving (met software assurence)
MKB vallen we nu onder maar dan wel een redelijk groot mkb (250 werknemers / 20 miljoen eur omzet en we gaan als het goed gaat binnen 3 jr naar de 30 miljoen omzet door onder andere overnames)

Gevolg is dat we ook flexibel moeten kunnen omgaan met groei EN een stukje zekerheid mbt de uptime en voorkomen van storingen is ook wat geld waard

Maar opmerkingen als die van jou zijn ook de reden dat ik het hier post, ik weet dat het bij de hele grote bedrijven erg 'hot' is en zeker goed uit kan. IVM de dalende prijzen kruipt het steeds meer richting de top van het MKB maar het blijft wikken en wegen.

Dus mensen : bring it on :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do apr 20, 2006 17:00 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

GSX Server of VMware Server is inderdaad ook een optie, maar ik lees in jouw eerste stuk al dat je ermee zit dat het patchen van een OS downtime met zich meebrengt voor veel services en dat je dat dus lastig vindt. Als je voor VMware Server kiest, heb je nogsteeds hetzelfde probleem. Onderhoud van het Host-OS zorg dan voor downtime bij alle VM's die op dat Host-OS draaien.

Ik denk dus dat kiezen voor VMware Server het probleem bij jullie alleen maar verschuift en niet echt oplost. ESX Server is daarom een mooiere oplossing omdat je dit probleem dan kunt omzeilen met VMotion.

Voor Citrix op VMware zijn al een paar tips en tricks gepost op dit forum. Kijk bijvoorbeeld hier: http://www.vmug.nl/modules.php?name=For ... ght=citrix
Er zijn met Citirx hele wisselende resultaten verhaald door verschillende gebruikers, maar als ik in jouw post lees dat je nu werkt met 'dramatisch verouderde servers', dan kan ik me haast niet voorstellen dat die prima moeten performen op een een nieuwe server met VMware. Uiteraard blijft het advies: eerst testen ...

Voor wat betreft de NICs: ik raad minimaal 4 netwerkkaarten aan voor een volledige Virtual Infrastructure:
1 NIC voor het Service Console (ivm security);
1 NIC voor VMotion (hoe meer bandbreedte je hier hebt hoe beter, want je VM's migreren sneller. Wanneer de VM's straks 16GByte aan ram kunnen hebben, dan ben je erg blij met een aparte Gbit verbinding voor VMotion
2 NICs voor de VM's (ivm bandbreedte en redundancy)
Als je het echt minimaal wilt doen, dan pak je 2 NICs die je in een Bond (dat is een virtual switch geconfigureerd voor failover) configureert en je koppelt alles aan die ene Virtual Switch (zowel VMotion, als de VM's als het Service Console).

Ik hoop dat je hier wat aan hebt ...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma apr 24, 2006 8:49 am 
Newbie
Newbie

Mbt het GSX verhaal moet ik je gelijk geven, dat maakt het inerdaad wat minder intressant

Het netwerkverhaal lijkt duidelijk zo.

Maar het Citrix gebeuren, het topic waar je naar verwijst heb ik al gelezen en daar staan inderdaad een paar goeie tips/settings

Maar wat ik ook zoek zijn praktijk ervaringen : wie heeft het al goed draaien en hoe bevalt het, zijn er problemen en wat zijn de nadelen..

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma apr 24, 2006 9:54 am 
VMUG enthousiast
VMUG enthousiast

Renkie,

check http://www.vmware.com/pdf/esx2_citrix_planning.pdf

Ook kan je natuurlijk het e.e.a testen met b.v een aantal fysieke systemen en een aantal virtuele citrix servers in dezelfde farm.

Hierbij kan je dan de performance vergelijken.

In de praktijk wordt vaak gebruik gemaakt van of Powerfuse of Softricity zodat er niks draait op een citrix server. ( waar meet je dan performance ? )

Ook kan je zoeken op een aantal Citrix Tweaks etc.

Als je VMTN hebt check;
Session Title: Best Practices for Deploying the Citrix Access Suite™ with VMware Technologies

Gr JWP

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma apr 24, 2006 11:26 am 
Newbie
Newbie

Ja ik ben er zelf ook al achter dat zelf een test omgeving bouwen de enige echte oplossing is, al is het ook weer jammer want voor een deel ga je het wiel opnieuw uitvinden.

Ok heb nog wel 1 extra vraag over de MSA 1000.

Je kunt er een 2e controller inzetten en de servers met 2 FC kaarten uitvoeren. Echter, de MSA 1000 heeft 1 actieve controller en 1 als backup (passive).

Nu hoor ik van 1 kant dat dit naadloos overgenomen wordt als 1 controller kapot gaat en mijn VMWare servers gewoon doordraaien.

Terwijl ik van de andere kant te horen krijg dat je om dit te bereiken een active/active controller nodig hebt......

Ik zie op dit forum meerdere configs met een MSA 1000 draaien dus gekkenwerk zal het niet zijn, of toch wel ?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]