Banner
homenieuwsartikelenfoto'svmug tvdownloads & linksforumcustomer councilvmug event 2012vmworld
Banner Banner
Het is nu zo mei 26, 2013 10:48 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Newbie vraagjes
BerichtGeplaatst: ma jul 31, 2006 16:27 pm 
Newbie
Newbie

Ha!

Ik ben compleet nieuw op het gebied van VMWare, de hardware is binnen sinds een week, en de software draait nu een paar dagen. Na een beetje gerommeld te hebben met de webinterface en in virtualcenter heb ik een paar vraagjes.
Ik heb natuurlijk al het forum doorzocht op zoek naar antwoorden, maar ben deze niet tegengekomen. (Voel vrij me te corrigeren en naar het juiste topic te verwijzen).

1. Het lukt me maar niet een VM te installeren met FreeBSD 6, tijdens de setup blijft de melding dat er geen harde schijf gevonden kan worden. BusLogic of LSILogic maakt hierin geen verschil.

2. De klok van mijn Redhat AS 4 loopt wel erg rap, ongeveer 15 minuten per uur sneller dan hij zou moeten. Gek genoeg hebben mijn windows VM's hier geen last van.

3. Is het mogelijk een active/passive cluster te maken waarbij de passive automatisch active wordt als bijvoorbeeld de heartbeat te laag wordt?

Mijn configuratie op dit moment:

2x DELL 2850 met 12Gb en ESX 2.5.2
1x DELL 1850 met Virtual Center 1.4
1x EMC CX300 SAN

Nogmaals, als ik deze vragen op de verkeerde plaats stel, of niet goed uit mijn ogen heb gekeken, excuses, en stel me gerust terecht.

~Een newbie.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma jul 31, 2006 17:38 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

Hoi JP,

1. FreeBSD 6.0 wordt op ESX 2.5.2 niet ondersteund. Het enige VMware product dat (experimentele) ondersteuning heeft voor FreeBSD 6.0 is VMware Server. Meer info daarover kun je hier vinden: http://pubs.vmware.com/guestnotes/wwhelp/wwhimpl/common/html/wwhelp.htm?context=guestos&file=guestos_freebsd60.html

2. Zorg ervoor dat je je tijd op één of andere manier synchroniseert. Je kunt dat doen door de VMware Tools (in de .vmx file van de VM heb je een statement zoals dit staan: tools.syncTime = "FALSE"). Je kunt het uiteraard ook doen door een ntp client of iets dergelijks.

3. Op zich is dit wel mogelijk, maar dat zul je dan zelf moeten scripten. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door een script te schrijven dat de heartbeat van een VM monitored en in geval van een 'alert' een opdracht richting de cluster-manager stuurt om de active node te verplaatsen. Je kunt het VMware gedeelte hiervan bijvoorbeeld scripten op basis van de VMware SDK (http://www.vmware.com/support/developer/).

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di aug 01, 2006 9:52 am 
Newbie
Newbie

JCvanDoorn schreef:
1. FreeBSD 6.0 wordt op ESX 2.5.2 niet ondersteund. Het enige VMware product dat (experimentele) ondersteuning heeft voor FreeBSD 6.0 is VMware Server. Meer info daarover kun je hier vinden: http://pubs.vmware.com/guestnotes/wwhelp/wwhimpl/common/html/wwhelp.htm?context=guestos&file=guestos_freebsd60.html

Dat is balen. Ik heb namelijk een klant en die moet en zal FreeBSD draaien :roll:. Het wordt niet ondersteund, maar is het uberhaubt niet mogelijk een versie (hoeft niet per-se 6 te zijn) te installeren?

JCvanDoorn schreef:
2. Zorg ervoor dat je je tijd op één of andere manier synchroniseert. Je kunt dat doen door de VMware Tools (in de .vmx file van de VM heb je een statement zoals dit staan: tools.syncTime = "FALSE"). Je kunt het uiteraard ook doen door een ntp client of iets dergelijks.

tools.syncTime had ik al op TRUE gezet, in combinatie met de installatie van VMWare tool natuurlijk, dit lijkt echter geen enkel effect te hebben. De enige oplossing die ik zover heb kunnen vinden is inderdaad via een ntp client. Nadeel is dat ik dit iedere 2 minuten moet doen omdat ie 3 minuten al een minuut voorloopt, en dat ik dan ook al mijn (web)sessies kwijt ben.

JCvanDoorn schreef:
3. Op zich is dit wel mogelijk, maar dat zul je dan zelf moeten scripten. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door een script te schrijven dat de heartbeat van een VM monitored en in geval van een 'alert' een opdracht richting de cluster-manager stuurt om de active node te verplaatsen. Je kunt het VMware gedeelte hiervan bijvoorbeeld scripten op basis van de VMware SDK (http://www.vmware.com/support/developer/).

HM, dat klinkt wel gelijk erg ingewikkeld voor een leek als ik (zeker aangezien mijn linux/unix kennis nogal te wensen overlaat :roll:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di aug 01, 2006 12:42 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

OP VMware ESX Server 2.5.2 wordt alleen FreeBSD v4.10 ondersteund. Overigens wil 'niet ondersteund' niet altijd zeggen dat het niet werkt hoor.

Je kunt bijvoorbeeld ook proberen om een standaar Virtual Appliance te downloaden met FreeBSD erin. Je hebt dan een vrij grote kans dat die het ook doet op VMware ESX. Let wel op dat veel appliances gemaakt zijn voor de nieuwe generatie van VMware producten (voor ESX Server is dat dus v3.0) en dat het niet altijd even makkelijk is om een nieuwe VM terug te configureren naar een ouder type.

Voorbeelden van FreeBSD Virtual Appliances:
http://www.vmware.com/vmtn/appliances/directory/63
http://www.vmware.com/vmtn/appliances/directory/161

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di aug 01, 2006 12:58 pm 
Newbie
Newbie

Bedankt voor de informatie! :D Ik ga eens kijken of ik zo'n Virtual Appliance aan de praat kan krijgen.

Het is wel de bedoeling dat we upgraden naar ESX 3 en VC 2, maar het wachten is op EMC in deze, iets met drivers die ze moeten maken/supporten ofzo.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]