Banner
homenieuwsartikelenfoto'svmug tvdownloads & linksforumcustomer councilvmug event 2012vmworld
Banner Banner
Het is nu wo mei 22, 2013 1:07 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma sep 18, 2006 9:47 am 
Newbie
Newbie

Ik heb een HP DL380 met 5 harddisks, die in een 1 set zitten. Op deze set is VMWare 2.5 geinstalleerd.

Nu moet ik deze set aanpassen naar 4 harddisks. Binnen het HP managementtools kan dat door een disk uit de set te halen en de array opnieuw op te bouwen naar 4 disks, maar mag ik dit ongestraft doen binnen VMWare, of krijg ik dan problemen met het filesystem? En als het kan, moet ik dan nog speciale commando's geven en zo ja, welke?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 18, 2006 14:46 pm 
Newbie
Newbie

het weghalen van een disk betekend verlies van je logical drive. Je raakt dus alle data kwijt..

uitbreiden kan wel on-the fly.. krimpen niet..

je zult dus je ESX installatie opnieuw moeten uitvoeren of alleen je VMFS opnieuw moeten opbouwen (afhankelijk van config..)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 18, 2006 19:51 pm 
Site Admin
Site Admin

datacon schreef:
Ik heb een HP DL380 met 5 harddisks, die in een 1 set zitten. Op deze set is VMWare 2.5 geinstalleerd.

Nu moet ik deze set aanpassen naar 4 harddisks. Binnen het HP managementtools kan dat door een disk uit de set te halen en de array opnieuw op te bouwen naar 4 disks, maar mag ik dit ongestraft doen binnen VMWare, of krijg ik dan problemen met het filesystem? En als het kan, moet ik dan nog speciale commando's geven en zo ja, welke?

Ik denk dat deze vraag niet VMware specifiek is. Je gaat een set opnieuw opbouwen, je krijgt dus een nieuw volume...dat betekent idd de boel opnieuw installeren. Is volgens mij hetzelfde als er b.v. windows op zou staan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma sep 18, 2006 22:24 pm 
VMUG Guru Wannabee
VMUG Guru Wannabee

Hallo,

Als je een RAID 5 set hebt met momenteel bijv 1 hotspare is het geen probleem, je bent dan alleen wel de hotspare functionaliteit kwijt.
Als je je set wilt ombouwen naar raid 1 bijv zou je kunnen proberen als dat mogelijk is om een nieuwe raid1 set te bouwen naast je bestaande set en dan met een low level tool de data op de raid 5 te kopieren naar de raid 1, vervolgens de 5 set te verwijderen, je moet dan uiteraard wel voldoende ruimte hebben op de raid 1 set, en of het ook echt werkt? testen...

martijn

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di sep 19, 2006 11:44 am 
Newbie
Newbie

Je kunt wel in de HP Raid managers wisselen van Raid systeem, maar je raid subset bestaat uit meestal alle disken in serial connectie.. pas daarna voeg je per LUN een raidset toe.

Tis een beetje lastig uitleggen maar het zit alsvolgt..

Ik heb 8 Disken.. die 8 disken vormen serieel 1 disk en op die ene disk maak ik LUN's aan. elke LUN heeft zijn eigen raid level.. zo kan ik op die 8 disken zowel raid 5 als raid 1+0 en raid 0 draaien.. PER LUN..

als je dus van die ene logische disk 1 disk uit de set van 8 haalt zit je zwaar in de problemen want dan komen alle LUN's op die disken in fail mode.. je kunt dus niet zomaar een disk verwijderen..
(Meestal heb je maar 1 LUN op een disk staan..dus bij het verwijderen van die disk vervalt raid voor die ene LUN en niet alle LUN's, maar het kan dus wel!)

Een disk toevoegen aan je seriele set kan dus weer wel, want dan kun je daarna per LUN aangeven of je wil expanden of niet..

weghalen = rebuilden
toevoegen = expansion

Maar migreren tussen raid levels kan dus ook .. het kost alleen heeeeeel veel tijd en je moet idd wat ruimte over hebben..

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo sep 20, 2006 11:56 am 
Newbie
Newbie

Bedankt voor alle hulp. Ik ben bang dat het gewoon een nieuwe ESX-installatie gaat worden.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]