Banner
homenieuwsartikelenfoto'svmug tvdownloads & linksforumcustomer councilvmug event 2012vmworld
Banner Banner
Het is nu ma mei 20, 2013 11:07 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr nov 26, 2010 17:01 pm 
Newbie
Newbie

Hallo,

Net nieuw hier en geen voorstel forum gevonden.
Dus dan maar hier :) Ik ben Marcel, oud gediende op een Microsoft gerelateerde forum en enkele maanden geleden training gehad en inmiddels gecertificeerd in vSphere. Daarnaast doe ik veelal werk in Microsoft dus VMware was wel ff wennen :)

Anyhow omdat ik nu mijn examen behaald heb moet ik een stukje kennis overdracht doen naar collega's. Zeg maar een soort van gast docentschap waar de belangrijkste punten van vSphere worden aangehaald.

Bij voorkeur maak ik er het liefst een soort van workshop van en aangezien we lab manager hebben draaien zou ik bij voorkeur dit gebruiken. Mede omdat we te weinig fysieke servers hebben rondslingeren :)

Nou loop ik tegen het volgende probleem(pje) aan. Wanneer ik 2 ESXi hosts inricht kunnen de hosts elkaar zonder problemen pingen. Ik kan rustig een dvs aanmaken en 2 nics tot die dvs toevoegen.

creeer ik 2 virtuele clients op de virtuele ESXi servers dan kunnen ze pingen mits ze op dezelfde host zitten. voer ik een vMotion uit of ik zet de 2 VMs gescheiden van de hosts, dan kan ik ze niet meer met elkaar pingen.

Beetje irrititant als je vMotion, DRS en dergelijke wil demonstreren.
Tuurlijk kan ik het ze laten zien op de vSphere omgeving zelf maar ja, dat streeft een klein beetje mijn doel voorbij :)
Als jullie ideeën hebben hoe ik dit zou kunnen oplossen dan zou ik dat ten zeerste kunnen waarderen. :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr nov 26, 2010 18:46 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

Het is me niet helemaal duidelijk, je hebt de virtuele clients ? Bedoel je dan een VDI of terminal ? En ik begrijp dus dat je ESXi virtueel draait ? Waaronder ?
Zou je anders een schema kunnen maken o.i.d. om het wat duidelijker te maken ?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma nov 29, 2010 11:49 am 
Newbie
Newbie

Ik snap dat het nogal verwarrrend werd.

Goed, fysieke omgeving, vSphere 4.0, fysieke hosts ESX4.0

Daarop wil ik virtuele ESXi 4.0 servers draaien. Op de virtuele ESXi servers wil ik een paar guest (ik bedoelde eigenlijk guest ipv clients :)) systemen draaien.
Dit alles via Lab Manager.

Ik zal ff visio moeten opzoeken om het er een tekening van te moeten maken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di nov 30, 2010 16:02 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

Dumber schreef:
Ik snap dat het nogal verwarrrend werd.

Goed, fysieke omgeving, vSphere 4.0, fysieke hosts ESX4.0

Daarop wil ik virtuele ESXi 4.0 servers draaien. Op de virtuele ESXi servers wil ik een paar guest (ik bedoelde eigenlijk guest ipv clients :)) systemen draaien.
Dit alles via Lab Manager.

Ik zal ff visio moeten opzoeken om het er een tekening van te moeten maken.

Wat je doet is vrij listig; volgens mij wordt de ESXi host met zijn VMs als 1 VM gezien door Lab Manager. Op zich kan dat nog wel. Maar wanneer je 2 ESXi hosts als 1 configuratie (set van VMs) op die manier wilt gaan uitvoeren dan wordt het wat lastiger.

Tenzij je wat speciale faciliteiten inricht (dvSwitch en PVLAN ondersteuning) moeten alle VMs op 1 en dezelfde ESX4 host draaien.

Ik weet niet hoe ze dit precies hebben gedaan bij VMWorld; de labs daar gebruiken dezelfde opzet. Alleen doen ze dat met een redelijk verbouwde Lab Manager versie.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do dec 02, 2010 12:12 pm 
Newbie
Newbie

Excuses voor mijn late reactie. Ik word momenteel overspoeld met opdrachten dusdanig dat ik het nog amper kan plannen :)

Dvswitch hebben we inderdaad. Maar we maken geen gebruik van pvlans.
Alle VMs op 1 host plaatsen hadden we inderdaad ook al geprobeerd meer helaas zonder succes.
Het lijkt er inderdaad erop dat lm ze als 1 VM ziet.
Ook communicatie vanaf de virtuele guest op de virtuele host werkt niet lekker.

Ik denk dat ik lab manager maar moet overslaan en eens kijken of ik met een andere setup het toch makkelijk kan maken voor mijn collega's :)
Het is inderdaad listig om dit eventjes te doen :)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]