Hallo,
Net nieuw hier en geen voorstel forum gevonden.
Dus dan maar hier

Ik ben Marcel, oud gediende op een Microsoft gerelateerde forum en enkele maanden geleden training gehad en inmiddels gecertificeerd in vSphere. Daarnaast doe ik veelal werk in Microsoft dus VMware was wel ff wennen
Anyhow omdat ik nu mijn examen behaald heb moet ik een stukje kennis overdracht doen naar collega's. Zeg maar een soort van gast docentschap waar de belangrijkste punten van vSphere worden aangehaald.
Bij voorkeur maak ik er het liefst een soort van workshop van en aangezien we lab manager hebben draaien zou ik bij voorkeur dit gebruiken. Mede omdat we te weinig fysieke servers hebben rondslingeren
Nou loop ik tegen het volgende probleem(pje) aan. Wanneer ik 2 ESXi hosts inricht kunnen de hosts elkaar zonder problemen pingen. Ik kan rustig een dvs aanmaken en 2 nics tot die dvs toevoegen.
creeer ik 2 virtuele clients op de virtuele ESXi servers dan kunnen ze pingen mits ze op dezelfde host zitten. voer ik een vMotion uit of ik zet de 2 VMs gescheiden van de hosts, dan kan ik ze niet meer met elkaar pingen.
Beetje irrititant als je vMotion, DRS en dergelijke wil demonstreren.
Tuurlijk kan ik het ze laten zien op de vSphere omgeving zelf maar ja, dat streeft een klein beetje mijn doel voorbij
Als jullie ideeën hebben hoe ik dit zou kunnen oplossen dan zou ik dat ten zeerste kunnen waarderen.