Banner
homenieuwsartikelenfoto'svmug tvdownloads & linksforumcustomer councilvmug event 2012vmworld
Banner Banner
Het is nu wo jun 19, 2013 0:05 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do jul 14, 2011 10:33 am 
Newbie
Newbie

Hi,

In onze organisatie hebben we 2 datacenters met diverse VMWare servers. We gebruiken versie ESX 4.1.0 ook gebruiken we VMotion.

De VMWare-servers zijn allemaal aangesloten op diverse APC UPS-sen.
Op het moment dat de stroom uitvalt neemt (als het goed is) een dieselaggregaat het over. Alle virtuele servers zullen dus gewoon door blijven draaien. De UPS neemt de korte stroomuitval (circa 7 seconden) dat er nodig is om over te schakelen op het aggregaat over.

Maar als ons aggregaat niet inschakelt zal de UPS de servers van stroom blijven voorzien totdat de accu van de UPS op raakt (tussen de 15 en 30 minuten).

Nu kan ik de software van APC installeren op de ESX laag. Deze zal ervoor zorgen dat de virtuele servers, "gracefully down" worden gebracht.

De vraag is echter wat er gebeurt als ik de APC software niet installeer? Pakt VMotion de servers op en brengt hij ze naar het andere datacenter? Of worden de servers gewoon keihard uitgeschakeld met risico's van corrupte databases etc. Uitgaande van het feit dat er in slechts één datacenter geen stroom meer is.

Mijn vraag is dus eigenlijk. Is het wel verstandig om de APC software in mijn specifieke situatie te installeren?
Of moet ik gewoon VMotion zijn ding laten doen?

Ben benieuwd naar de reacties en de manier waarop jullie dit mogelijk hebben opgelost binnen jullie organisatie.

Groet,

Thony

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 14, 2011 12:27 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

Citaat:
De vraag is echter wat er gebeurt als ik de APC software niet installeer? Pakt VMotion de servers op en brengt hij ze naar het andere datacenter? Of worden de servers gewoon keihard uitgeschakeld met risico's van corrupte databases etc. Uitgaande van het feit dat er in slechts één datacenter geen stroom meer is.

Er gebeurd precies wat je ingesteld hebt ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 14, 2011 13:06 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

thonyvanderveen schreef:

Je kan niet vmotionen tussen verschillende datacenters. Alleen een cold migration kan je uitvoeren

Indien je host plat (zonder APC config) gaat zal enkel alleen HA inkicken en proberen je VM's elders online te krijgen (indien mogelijk)

:edit

Bedoel je nou 2 VMware Datacenters of een datacentera als in de zin Amersterdam en Zwolle?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 14, 2011 13:52 pm 
Newbie
Newbie

sdaems schreef:
thonyvanderveen schreef:

Je kan niet vmotionen tussen verschillende datacenters. Alleen een cold migration kan je uitvoeren

Indien je host plat (zonder APC config) gaat zal enkel alleen HA inkicken en proberen je VM's elders online te krijgen (indien mogelijk)

:edit

Bedoel je nou 2 VMware Datacenters of een datacentera als in de zin Amersterdam en Zwolle?

Onze configuratie is zo ingericht dat we van het ene naar het andere datacenter (lees serverruimte) kunnen vmotionen. Er zijn dus 2 datacenters (serverruimtes) op één lokatie. Wel met enige honderden meters afstand van elkaar. Verbonden via glas, het is dus wel één netwerk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 14, 2011 14:10 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

Juist ja.. had je dus toch verkeerd begrepen :)

Indien je geen APC agent op je host hebt geinstalleerd en je host zal uitvallen zal HA ze (binnen hetzelfde cluster) dus ergens anders onderbrengen, hier komt dus downtime bij kijken.

Indien je APC agent goed hebt geconfigureerd zal hij de host uitschakelen, hierbij heb je dan een optie om de VM's uit te schakelen of de host alleen uit te laten schakelen zodat DRS kan bepalen waar de VM's het beste kunnen worden weggezet middels vMotion

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 15, 2011 9:12 am 
Newbie
Newbie

sdaems schreef:
Juist ja.. had je dus toch verkeerd begrepen :)

Indien je geen APC agent op je host hebt geinstalleerd en je host zal uitvallen zal HA ze (binnen hetzelfde cluster) dus ergens anders onderbrengen, hier komt dus downtime bij kijken.

Indien je APC agent goed hebt geconfigureerd zal hij de host uitschakelen, hierbij heb je dan een optie om de VM's uit te schakelen of de host alleen uit te laten schakelen zodat DRS kan bepalen waar de VM's het beste kunnen worden weggezet middels vMotion

Als ik het goed begrijp zal de APC agent op de ESX-laag de host uitschakelen. DRS bepaalt dan waar de host heen kan, maar dan staat de host dus al uit. Ik zou graag willen dat de host blijft draaien om downtime te voorkomen. Bij een vmotion actie heb je slechts één of twee ping lossess...Dus nagenoeg geen downtime.

Als ik GEEN agent heb geinstalleerd, moved hij de host dan naar een andere server in het cluster of gaat hij ook down en moved hij hem dan?

Eigenlijk wil ik weten wat er gebeurt als de host down gaat met APC agent en zonder APC agent geinstalleerd. Gaat hij down of blijft hij draaien (op een andere server)?

Bestaat er overigens software die ervoor zorgt dat de VMotion in gang wordt gezet nadat de UPS een signaal afgeeft dat er nog power is voor x aantal minuten?

Alvast bedankt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 15, 2011 10:34 am 
vMUG Guru
vMUG Guru

thonyvanderveen schreef:
Eigenlijk wil ik weten wat er gebeurt als de host down gaat met APC agent en zonder APC agent geinstalleerd. Gaat hij down of blijft hij draaien (op een andere server)?

Wanneer er geen UPS agent draait geen aktie wanneer stroom uitvalt. Oftewel, je host gaan inclusief alle guests die daar op draaien gewoon down.
Als je HA gebruikt (en natuurlijk ook weer afhankelijk van de instellingen) zal de andere host(s) in hetzelfde cluster deze guests weer opstarten.

Mét UPS agent kun je wel akties instellen bij stroom uitval. Een van deze zou kunnen zijn dat je de host een shutdown geeft. Indien je DRS draait en correct hebt geconfigureerd hebt kan de host daarmee een vMotion initieëren voor je guests naar de andere host(s). Houd er wel rekening mee dat de UPS het dan lang genoeg moet uithouden om dat te bewerkstelligen.

Vaak zie je dat bij een stroomuitval veel guests niet nodig zijn, aangezien de gebruikers vaak ook niet kunnen werken. I.p.v. een vMotion is een shutdown beter (zodat je altijd consistente data hebt wanneer je hem alsnog op een andere host start) óf de guest op suspend zetten wanneer je UPS het niet lang uithoudt maar niet alle software kan daar goed tegen.

n.b. de downtime die je meld op basis van ping time is niet de downtime van het systeem maar van de switches die hun arp tabel moeten updaten. Ook dat is vaak te verberen en zelfs static te maken voor specifieke failover configuraties.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]