Banner
homenieuwsartikelenfoto'svmug tvdownloads & linksforumcustomer councilvmug event 2012vmworld
Banner Banner
Het is nu wo mei 22, 2013 1:00 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo maart 28, 2007 14:10 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

VMUG Broeders

Ik ben hier nu al een paar keer tegenaan gelopen.

Ik maak op ESX 2.5.x met VC 1.x omgeving, een machine: WEBTMP
uiteraard wordt alles aangemaakt nu met de naam WEBTMP:
Displayname (uiteraard!)
Disken: webtmp.vmdk
Configfile locatie: (/home/vmware/WEBTMP/..)
Binnen de configfiles: (checkpoint.cptConfigName = "WEBTMP")

Nu komt een externe partij vanalles installeren en de machine dient hierna gerenamed te worden naar WEB001.

In welke volgorde moet ik nu alles renamen zonder dat VC de weg kwijt raakt...
Tot zover weet ik het zeker:
machine uit
disken verwijderen uit de config van VM via VC
disken renamen op het SAN
disken toevoegen in de config van de VM via VC

en dan...?

Alvast bedankt..!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 28, 2007 14:39 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

in VC de VM renamen en dan cold migration doen naar andere server. incl verplaatsen van alle files. is direct alles gerenamed.

als je dat neit wilt zul je alles zelf moeten aanpassen. Voor je dat doet eers VMX unregisteren, na wijzigingen weer registreren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo maart 28, 2007 19:08 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

ChrisR schreef:
in VC de VM renamen en dan cold migration doen naar andere server. incl verplaatsen van alle files. is direct alles gerenamed.

als je dat neit wilt zul je alles zelf moeten aanpassen. Voor je dat doet eers VMX unregisteren, na wijzigingen weer registreren.

Hoi ChrisR
Met dat register/unregister vanuit de MUI ging het de vorige keer fout (kreeg errors dat de vm al geregistered was terwijl ik 'm toch echt netjes unregistered had en in VC geremoved had).
Ik heb toen ff snel een andere vm gemaakt (per ongeluk vanuit de MUI) alleen verscheen deze niet in VC.
Toen maar even de vm opnieuw vanuit VC gemaakt en all was well.

Maar als ik de VM dus uit heb gezet in VC en ik rename 'm en "cold-migrate" 'm naar een andere server zou het dus een heel eind goed moeten komen..?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 29, 2007 18:41 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

Volgens mij moet je voor jezelf op een rijtje zetten waar de oude naam staat en waar ze gewijzigd moet worden:

In de gast kan je de naam wijzigen in wat je wilt, dat is aan het os en wat daar allemaal bij komt kijken. Dit is het voornaamste wat de gebruikers zullen zien maar valt helemaal buiten vwmare.

Op VirtualCenter kan je de naam van de gast eenvoudig aanpassen, gewoon met rename. Dit past de naam in VC en op de host, in de vmx-file aan. Dit is wat de beheerders van die gast zien.

Nu staat de naam nog in de vmx-filename (of directory). Hiervoor moet je de bestaande gast de-registreren:
`remove` op VC1.4, `remove from inventory` in VC2
`unregister virtual machine` op ESX 2.5
`vmware-cmd -s unregister /path/to/file.vmx` op de esx 2.5 prompt Hierna kan je de file rustig hernoemen. Daarna moet je de gast weer registreren:
`vmware-cmd -s register /path/to/file.vmx` op de prompt. In VC1 komt deze gast onder 'discovered' in de lijst. Hoe dat in de andere systemen te doen, weet ik niet uit mijn hoofd.

Blijft over de namen van de disk-files (*.vmdk). Die kan je hernomen en in de *.vmx file aanpassen. Ben je voorzichtig met editen van die files, dan kan je ze gewoon hernoemen, daarna de oude naam uit de configuratie weggooien en de nieuwe naam als bestaande disk toevoegen.

Natuurlijk kan je de machine ook clonen zonder de inhoud aan te passen . Daarna de oude weggooien.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do maart 29, 2007 18:46 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

Sorry, ik zie nu pas dat deregister & register fout ging. Als deregister niet goed is gegaan, kan je op de host de file met registraties aanpassen. Ik moet even zoeken welke file dat is. Een reboot daarna is wenselijk, zeker als nieuwe machines toegevoegd moeten worden.

Als het VC is die klaagt, dan heb je de gast waarschijnlijk op de host weggegooid en weet VC niet dat ze weg is... Dan moet je ze op VC alsnog weggooien, eventueel door ze op de host weer te registreren...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr maart 30, 2007 8:46 am 
vMUG Guru
vMUG Guru

beerse schreef:
Sorry, ik zie nu pas dat deregister & register fout ging. Als deregister niet goed is gegaan, kan je op de host de file met registraties aanpassen. Ik moet even zoeken welke file dat is. Een reboot daarna is wenselijk, zeker als nieuwe machines toegevoegd moeten worden.

Als het VC is die klaagt, dan heb je de gast waarschijnlijk op de host weggegooid en weet VC niet dat ze weg is... Dan moet je ze op VC alsnog weggooien, eventueel door ze op de host weer te registreren...

Hoi Beerse...
Bedankt voor de tips..
Met
beerse schreef:
kan je op de host de file met registraties aanpassen. Ik moet even zoeken welke file dat is. Een reboot daarna is wenselijk...

Bedoel je de de host of de vm rebooten..? Als je idd nog weet welke file dat is, zou me dat enorm helpen..!
Nogmaals bedankt...!
[PS AAN]
Zit nu midden in een troubleshoot met 1 van m'n ESX'en waar gisteren de VM's van uitgeklapt waren. Waarschijnlijk gebeurd doordat er een memoryupgrade had plaatsgevonden(van 8 naar 16GB). Het gaat om een IBM-x346. Bij dit type machine loopt memtest altijd vast (schijnt bekend te zijn las ik op het vmware forum). Je bent dus overgeleverd aan de memtest van IBM zelf. Die gaf van de week aan dat alles helemaal okiedokie was...niet dus...mocht iemand nog een andere memory tester weten dan zijn alle tips welkom...
[PS UIT]

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr maart 30, 2007 15:07 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

De file is op VMWare Server op linux en VMWare ESX 2.5 /etc/vmware/vm-list (en /etc/vmware/vm-list-private). Nadat je deze file wijzigd, moet je de host rebooten omdat ze de file niet direct inleest maar wel beschrijft als er in de registraties iets wijzigd.

Op ESX 3 is het volgens mij /etc/vmware/hostd/vmInventory.xml en andere files in /etc/vmware/hostd/. maar daar heb ik het nog niet geprobeert! Dit zijn overigens xml files, dus alleen een regel weggooien is vragen om problemen, je moet wel de xml structuur behouden.

Over memtest weet ik dat er in de linux wereld 2 smaken zijn: 'memtest' en 'memtest86'. Ooit dezelfde, ergens in de historie gesplitst. De meeste linux distributies komen met 1 van de twee. Google eens op 'memtest' en je vind vast nog veel meer. Die van IBM kan je wel vertrouwen, die heb je toch nodig om je garantie te claimen en zo.

Misschien een idee om de simmetjes te verwisselen zodat ze eens een keer opnieuw kontakt gemaakt hebben.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr maart 30, 2007 16:26 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

beerse schreef:
De file is op VMWare Server op linux en VMWare ESX 2.5 /etc/vmware/vm-list (en /etc/vmware/vm-list-private). Nadat je deze file wijzigd, moet je de host rebooten omdat ze de file niet direct inleest maar wel beschrijft als er in de registraties iets wijzigd.

Op ESX 3 is het volgens mij /etc/vmware/hostd/vmInventory.xml en andere files in /etc/vmware/hostd/. maar daar heb ik het nog niet geprobeert! Dit zijn overigens xml files, dus alleen een regel weggooien is vragen om problemen, je moet wel de xml structuur behouden.

Over memtest weet ik dat er in de linux wereld 2 smaken zijn: 'memtest' en 'memtest86'. Ooit dezelfde, ergens in de historie gesplitst. De meeste linux distributies komen met 1 van de twee. Google eens op 'memtest' en je vind vast nog veel meer. Die van IBM kan je wel vertrouwen, die heb je toch nodig om je garantie te claimen en zo.

Misschien een idee om de simmetjes te verwisselen zodat ze eens een keer opnieuw kontakt gemaakt hebben.

Thanks Beerse,

Inmiddels contact gehad met IBM en al mijn memory problemen zouden opgelost moeten zijn na een BIOS update....nu alleen wachten totdat de ibm download site weer beschikbaar is, die ligt er namelijk al uit sinds gisterenmidddag..can you believe it... 8O

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]