Banner
homenieuwsartikelenfoto'svmug tvdownloads & linksforumcustomer councilvmug event 2012vmworld
Banner Banner
Het is nu wo jun 19, 2013 3:11 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo apr 11, 2012 21:56 pm 
VMUG enthousiast
VMUG enthousiast

Ik ben aan het rondkijken voor een nieuwe whitebox ESX machine. Op zich kan je van alles kopen, er is genoeg te vinden wat compatible is met ESX. Maar zit een beetje met het probleem dat ik graag vooraf wil kunnen inschatten wat het stroom verbruik gaat worden van een machine.

Dus hoop dat jullie mij een beetje in de goede richting kunnen helpen (en dat dit de goede sectie is :P).

Ik heb nu een supermicro x7bde met een X5355 en 8x2GB, een P400 raid met 6x SATA gekoppeld. Oh ja, en water gekoeld ;) Leuk machinetje, staat 24x7 aan en werkt super. Maar, het verbruik is ruim 200W continue (power savings, wat is dat ?), wat op jaar basis evenveel stroom verbruik oplevert als een zuinig gezinnetje :(

Dat kan beter. Dus ben ik nieuwsgierig wat bijvoorbeeld een socket 1155 of 2011 met een i7 cpu, 32GB (4x8GB of 8x4GB) en genoemde raid config aan stroomverbuik gaat kosten ? Iemand ervaring met een soort gelijke setup ?

Er zijn ook hele mooie onboard amd cpu bordjes die 30-40W verbruiken, maar die gaan denk ik niet mijn test setup trekken, dus heb wel ietsje meer power nodig.

Als ik het verbruik kan halveren ben ik helemaal happy :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 11, 2012 22:23 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

Wat wil je er op draaien, wat zijn je eisen ? (storage, cpu, memory etc)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 11, 2012 23:09 pm 
VMUG enthousiast
VMUG enthousiast

Ik heb nu ~12 machines actief, waaronder mijn domain controllers, mail server (2 stuks nu i.v.m. migratie), mail filter, Citrix XenApp, Netscaler, NAS en download machine. 6 of 7 machines draai ik standaard, de rest zijn mijn speel omgevingen waarop ik van alles test. In ieder geval genoeg om mijn 16GB vol te krijgen :P

De performance is nu best wel ok, dus wil hierop niet te veel inleveren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 12, 2012 8:54 am 
vMUG Guru
vMUG Guru

Dat is geen antwoord op de vraag.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 12, 2012 9:06 am 
VMUG enthousiast
VMUG enthousiast

In feite stond mijn wensen lijstje al in de eerste post:

Citaat:
Dus ben ik nieuwsgierig wat bijvoorbeeld een socket 1155 of 2011 met een i7 cpu, 32GB (4x8GB of 8x4GB) en genoemde raid config

En wat ik er op wil draaien staat in mijn 2e post...

Dus ik begrijp je niet helemaal.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 12, 2012 13:47 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

Het enige dat ik daar uit kan opmaken is "De performance is nu best wel ok", en 16 GB krijg je vol.. maar wat ik mis:
Hoeveel GB storage heb je nodig.
Wat heb je minimaal aan IOp/s nodig om die 16 vm's te draaien ?
Wat is de huidige cpu load ?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 13, 2012 10:29 am 
vMUG Guru
vMUG Guru

Ik denk dat als je de kosten van nieuwe setup gaat afwegen tegen de stroomkosten dat je heel wat jaartjes bezig bent om die terug te verdienen.
Soort gelijke afweging had ik met een airco in mn werkkamer. splitunit was veel stiller, zuiniger etc dan een "standaard all-in-one-carrier", Als je dat gaat rekenen dat je x jaar bezig bent om dat prijsverschil goed te maken dan moet je jezelf afvragen waar je mee bezig bent.

Als ik je setup zo zie gaat dan nooit lekker draaien op een energiezuinige machine (misschien dat je stroom kunt besparen op je CPU maar je RAM, NICS en HD's blijven minimaal gelijk). Misschien moet je 'ns kijken op tweakers.net daar loopt een "energie-zuinige esxi machine" topic.
Zo te lezen ben je gewoon een "freak" die lekker wil spelen, spelen kost geld dus zie het gewoon als hobbiegeld is mijn advies. Koop wat minder pizza en chinees en die stroomkosten heb je zo teruggehaald ;)

Hou ons op de hoogte was je gekozen hebt ben wel benieuwd..

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 13, 2012 11:12 am 
VMUG enthousiast
VMUG enthousiast

Ik denk dat het best kan uitmaken. Het verbruik van mijn ESX server is bijna de helft van onze stroom rekening. Dus stel dat ik het verbruik zou kunnen halveren, zou ik zo maar een kwart van onze kosten kunnen afsnoepen. Even grofweg gerekend zou dat misschien €50 per maand kunnen schelen. Na een jaar zou ik al quite kunnen spelen tussen de investerings kosten en de besparing. De jaren daarna bespaar ik dus... naja, dat is het plan :P

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 13, 2012 11:52 am 
vMUG Guru
vMUG Guru

Misschien kun je een splisting maken tussen een energie zuinige doos en een zwaardere machine die je af en toe aanzet om dingen te testen..?

Profiel  

BerichtGeplaatst: za apr 14, 2012 10:19 am 
VMUG enthousiast
VMUG enthousiast

LOL! Mijn vriendin zie me al aankomen met een 2e bak :D

Het draadje op tweakers is trouwens wel interessant. Alleen de meeste setups die nu langs komen zijn op basis van een i5 dus moet nog even verder kijken wat het verschil in performance en verbruik is met een i7.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 18, 2012 21:55 pm 
VMUG enthousiast
VMUG enthousiast

Het was een flinke klus maar heb een groot deel van het draadje op Tweakers doorgenomen. Thx voor de heads up!

Korte samenvatting is: Neem een intel bord (DQ67OWB3) met een i5 en je hebt VT-x en VT-d die idle rond de ~40W verstookt.

Omdat ik dacht dat mijn x5355 wel wat meer verstouwd ben ik gaan kijken wat een i7 voor effect zou hebben op het energie verbruik. Nou kwam ik daar niet echt achter, maar wat ik wel zag dat de i5 de x5355 verslaat in CPU benchmarks 8O Die had ik even niet verwacht.

Even later kwam ik een test tegen bij Anandtech over de nieuwe I7 3770, de ivy bridge cpu op 22nm. Deze bleek evenveel stroom te verbruiken als de huidge i5, maar wel met een flinke performance boost. Daarna een test gevonden met een 20 tal Z77 chipset bordjes. De MSI Z77A-GD65 is het zuinigste bord, maar ook gelijk een van de duurdere.

Uiteindelijk heb ik gister de knoop doorgehakt en een i7 3770 met een Gigabyte Z77 bord (welke in de middenmoot van de test viel) en 32GB geheugen besteld...die als het goed is morgen binnen moeten zijn :)

Daar er nog een raid controller bij komt, 6 hdd's, een 2 tal pci netwerk kaarten en waterkoeling denk ik niet dat ik de 40W ga halen maar onder de 100W onder load zou echt wel moeten kunnen :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 19, 2012 10:37 am 
vMUG Guru
vMUG Guru

Thanks voor de update...wat ben je ongeveer in EUR kwijt aan je spulletjes nu..?
Dat moederbord icm met je cpu krijg je dan ook VT-D..?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 19, 2012 11:49 am 
VMUG enthousiast
VMUG enthousiast

Ik kon nergens expliciet terugvinden of VT-d wordt ondersteund. De chipset moet het kunnen... Ik zal het zeker gaan uitzoeken (en hier posten) maar voor mij is het geen ramp als het niet werkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 20, 2012 10:50 am 
vMUG Guru
vMUG Guru

Kijk ook eens naar SSD schijven, zijn zuinig in gebruik en mooi stil

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 20, 2012 14:21 pm 
VMUG enthousiast
VMUG enthousiast

Das waar... maar ook erg duur en weegt de investering straks niet meer op tegen de besparingen. Daarnaast heb ik 6 x 2TB schijven (in 1+0 config = 5,5TB effectief), waarvan ~3TB in gebruik is.

Laatst bijgewerkt door Miesepies op zo apr 22, 2012 13:12 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]