Banner
homenieuwsartikelenfoto'svmug tvdownloads & linksforumcustomer councilvmug event 2012vmworld
Banner Banner
Het is nu za mei 25, 2013 21:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr jul 06, 2012 13:41 pm 
VMUG enthousiast
VMUG enthousiast

Is er een berekening standaard of niet die een beetje inzicht kan geven in hoeveel VM's er per processor core kunnen draaien en hoeveel memory een server moet hebben?

Ik ga bij cores altjd uit van 4 VM's per core maar wellicht dat deze berekening te krap is of juist veel te ruim en bestaat er ook een berekening die dit voor geheugen doet?

Alvast bedankt weer,
Lev

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 06, 2012 13:51 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

Je 'kan' niet bereken hoeveel guests (vm's) er per core/geheugen kan.
Wat wel kan is (meten/berekenen) wat de load is van de guests die je wilt hosten en hier naar schalen.

Bijv. je kan prima 50 guests op 1 core en 2GB draaien.. zo kan het ook dat 1 guest op een host met 64 cores en 512GB geheugen niet vooruit te branden is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 06, 2012 14:00 pm 
VMUG enthousiast
VMUG enthousiast

Ja das waar, vroeg me af of er een soort van vuistregel was, ik zie meer mensen hier op het forum die 4 VM per core regel hanteren maar over geheugen word eigenlijk nooit gerept omdat je dat natuurlijk vrij makkelijk kan uitbreiden.

Ik kan helaas niets meten omdat ik hier een ESX 3.5 U3 cluster moet migreren naar ESXi5 en het cluster is sinds 2007 niet meer geüpdate en ik kan bar weinig uithalen omdat het ook nog eens een productie cluster is van een ziekenhuis (go figure)

IIG bedankt voor de snelle reactie Duke en ik had eerder lid moeten worden van VMUG dat had me een hoop kopzorgen gescheeld :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 06, 2012 14:20 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

Dei 4 vm's per core ken ik niet. Performance technisch gezien is het wel het beste om er zoveel mogelijk voor te zorgen dat iedere guest een gelijke penalty heeft. Zo worden resources het meest optimaal verdeeld.

Oftewel, zo min mogelijk verschillende vCPU aantallen mixen. Het is wel zo dat dit minder opgaat bij multicore en multi cpu (en HT).

Met geheugen gaat het er voornamelijk om wil je overcommiten of niet. Heb je veel swap bij overcomittingm dan heeft dat een aanzienlijke impact maar wil niet zeggen dat het dan niet performt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 06, 2012 22:57 pm 
vMUG Guru
vMUG Guru

Als de huidige servers voldoende presteren heb je minimaal dezelfde specs nodig natuurlijk. Tel daar iets van 20% groei per jaar bij op en je bent er.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jul 23, 2012 10:55 am 
VMUG enthousiast
VMUG enthousiast

ChrisR schreef:
Als de huidige servers voldoende presteren heb je minimaal dezelfde specs nodig natuurlijk. Tel daar iets van 20% groei per jaar bij op en je bent er.

Ja true, dan hoef ik mij geen zorgen te maken het nieuwe cluster is 4x zwaarder qua processor en geheugen.

Dank allemaal voor jullie hulp.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]